Jag skrev om Tänka nytt m.m. förra veckan. Den starka känslan som alltid infinner sig i början på året. I helgen har vi rensat ut julen, precis som man ska på tjugonda knut, och nu infinner sig en ny känsla: Nytt i hemmet!

Adventsljusstaken plockade jag faktiskt bort redan i måndags, men det var först igår när jag skulle ställa tillbaka mina fyndlampor som jag köpte på Hemtex i höstas, jag insåg att oj vad har hänt med mina blommor. Jag tror att vi kan ha missat att vattna dem, trots att vi varit hemma större delen av julen. En benjaminfikus tittade mycket ledsamt på mig. Den är gles om vi säger så. Med andra ord bör det bli en investering i form av blommor till köksfönstret inom kort. Det fräschar alltid upp. Nya köksblommor och tulpaner i vas på bordet och köket är som nytt!

Av en slump gick jag in på nätet och tittade på en av mina gamla favoritinredningstidningar, och hittade en uppfräschad hemsida!
(eller är det jag som inte har varit där på väldigt länge?)

Här finns aktuellt, före och efter, krönikor, expertforum och shoppingguiden m.m. m.m. Klicka och inspireras!
Jag kommer också att skriva om Sköna Hem längre fram i veckan!

Om ni kanske minns så renoveras det arbetsrum här hemma. Det gamla kombinerade datarummet och skräprummet ska bli ett ordningssamt arbetsrum (inkl gästsäng) Det har stannat av lite kan man säga. Eller snarare så här: Färgen havsbris visade sig vara mer ljuslila än vit åt havsfärgshållet, varför den nu är övermålad! Istället är en mörk MÖRK turkos inköpt och skall bli dekorationsränder på flera väggar i rummet.

Vad vi ska ha för nya möbler börjar nog också fall mer på plats. Högst troligen köper vi IKEA’s kontorsbordsskivor AMON och ben VIKA, eller om det var tvärt om eller vad 17 nu alla delar heter. Är det bara jag som undrar vem det är som sitter och hittar på alla dessa produktnamn? Kontorsstolen JOAKIM, soffbordet EKERSBY, fotpallen ARILD!

Helt klart är hur som att det blir ännu en vit BILLY med dörrar för sambons alla böcker. Jag tycker att man kan rensa ut gamla böcker ibland. Han är inte av samma åsikt.

När arbetsrummet sedan är klart kommer resterande hem bli som nytt med automtik, eftersom möbler och kartonger pryder diverse hörnor och väggar i huset!

Jag tror att det är första gången Ettbraliv skriver om hem och heminredning faktiskt, förutom min första blogg om arbetsrummet. Därför kommer jag och tänker på att oj så många fina heminredningsbloggar det finns. Två stycken som jag läser regelbundet är Hemmariket och Roomservice. Väl värda ett besök om ni inte sett dem tidigare! Vill du ha tips på fler bra inredningsbloggar såväl svenska som utländska, titta på länkarna ovan nämnda sidor!!

PS. Det lät så brutalt med Julen är död, länge leve våren, att det fick bli Julen är slut länge leve våren istället! DS

Bild: IKEA och Allt i Hemmet