Det är inte långt kvar till oktober (jo, men tiden går fort) och i veckan som gick kom pressmeddelandet om hur 2008 års Rosa Band kommer att se ut!

Det är designat av glasformgivaren Ingegerd Råman, som bland annat är känd för sina vackra alster hos Orrefors där hon arbetar sedan 1999.

I år är varje rosa band unikt då inget är det andra likt. På dem är ett antal ord tryckta, såsom kärlek, vänskap och empati, och varje rosa band består av olika kombinationer av orden. Ingegerd Råman hoppas att det ska inspirera människor att börja prata med varandra.

– Varje rosa band är en del av ett oändligt långt sidenband där orden löper som en tanke från bärare till bärare. Med stolthet har jag 2008 gestaltat det rosa bandet med förhoppning om att människor börjar samtala med varandra om orden och dess betydelse, säger Ingegerd Råman.

Jag tycker att det är en självklarhet att köpa Rosa Bandet varje år. Förra året köpte jag mitt på Lindex i samband med att jag handlade ur deras Pink collection, som för övrigt är en av mina favoritblusar!

Bild: från www.Rosa Bandet.se