Det var ett tag sedan jag köpte boken Mat på en kvart med familjemetoden av Jacob Wismar. Jacobs Hälsokök.

Min tanke när jag klickade hem bok från Adlibris på tips från Weronica – En mammas dag, var främst faktiskt att ge idéer till äkta mannen. Jag är dock inte sämre än att jag kan erkänna att även jag behöver nya idéer ibland och när man känner att man verkligen har fastnat i barnmatsträsket så är denna bok ett ypperligt första steg därifrån.

Först när jag började bläddra i boken tänkte jag – Men det här är väl ingenting nytt, det här kan jag! Det andra jag tänkte var – Men jag gör det ju inte!!

Periodvis har vi gjort veckomatsedel och nu är vi igång igen. Vi turas om varannan vecka jag och maken, för att dela på arbetet men också att variera maten! Vi äter som bekant inte kött och vi får göra om vissa recept i boken men det är vi vana att göra.

Boken innehåller förutom en massa bra recept och fina bilder även mycket intruktioner och goda råd på vägen när det gäller att planera såväl inköp som matlagning. Vad kan man göra storkok på och frysa in? Hur lång tid håller vissa saker i kylskåpet?

Den röda tråden i boken är att planera. Laga mer när du ändå står vid spisen på måndagen för det kan bli en del i tisdagens middagsmat. Numera kokar vi mer potatis, mer pasta, mer bulgur.

Bäst av allt, i helgen bakade maken bröd. Det har inte hänt de senaste 7 åren. Jacob Wismars tiptoplimpa. Jag ler, stort. Tack Jacob!

Bild: Privat, Mat på en kvart med familjemetoden på vårt köksbord