I den hektiska tillvaron har jag inte prioriterat att springa eller träna öht – dumt av mig, jag vet. Men jag valde bort det. Ett annat skäl till det var också att jag under senvåren var himla sjuk och inte fick träna alls på ngr veckor så jag visste att det var en ny uppstart som väntade – alltså prioriterade jag bort.

Samtidigt har jag märkt igen hur mycket jag behöver stressborttagaren ”springa” – betyder oerhört mycket för mig.

Så igår med trött kropp efter många veckorrs hårt arbetande gav jag mig ut på en kort kort runda – 3 km och tjohoo vad det var ……inte så lätt. Benen protesterade direkt, musklerna skrek – trots att jag tog det riktigt lugnt. Efter ,5 km kändes det ok igen och jag kunde springa på. Men jag vågade faktiskt inte springa längre – långsam tillvänjning tänkte jag. Dessutom om kroppen är toksliten så sliter man bara mer om man pressar.

Men eftersom jag sprang så kort så är det lätt att ge sig ut idag igen – vill skapa en daglig rutin nu över sommaren men utan kasst samvete. Jag är inget fan av Claes Runheim men han sa en bra sak i senaste Runners World – han sa att det är den underbara känslan av att kroppen VILL springa varje dag – man vill åt. Jag minns den och jag vill ha den tillbaka. Eller…. jag ska hämta hem den !!

Dessutpom ska jag bygga upp styrkan också – har ju mitt gym Sjövillan som jag inte besökt på ett tag. Det ska bli många sommarbesök!

Så hur tänker jag lägga upp det:

1. FLYTTA – jag måste få det gjort först men dagarna nu innan så ska jag försöka mig på att springa 3-5 km per dag och åtminstone ta mig till gymmet 1 dag. Flyttdagarna – då blir det bara flytta.

2. Försöka springa 8 km + 5 km/v + 2 gymbesök ( initialt 5+ 3 km) och öka successivt

3. Ev köra ngr intervallpass uppe på Hammarbyhöjdens IP

Dessutom äta – jag måste komma igång och äta ordentligt igen – brukar ordna sig när jag tränar ordentligt men det har varit sjukt dåligt sista tiden.

Jag skrev en blogg för dryga året sen – den är himla bra och beskriver det mindset jag vill åt! Mer Colting!! He is my hero!

Bona valetudo melior est quam maximae divitiae

/Jessica