Läste en bra intervju i DN Söndag om Peter Örn där han berättade om när han fick gå från Sveriges Radio men det som verkligen var intressant var när han pratade om att gå igång på bekräftelse. Han har ngr handskrivna punkter på sitt skrivbord för bra ledarskap där nr 1 är:

Fördjupa din Självaktning. Sök inte ständigt yttre bekräftelse!

Något även jag tar till mig – mitt uppe i alla karuseller och prestationskrav så är det den yttre bekräftelsen som gör att jag ibland orkar med, men det viktiga att komma ihåg är att inte ständigt behöva denna bekräftelse för att tycka det man gör är tillräckligt bra – för en sådan person vill iallafall inte jag vara!

Samtidigt är det en balansgång för drivkraften – vilja ha bekräftelse -är otroligt stark. Men är självkänslan låg och självförtroendet i botten eller lågt – då är det inte alls en bra kombination.

Tänk på det – vad driver dig? Hur beroende är du av yttre bekräftelse? Vem vill du vara?