När min dotter Astrid nyss fyllde år lovade jag baka mina speciella cupcakes – så blev det också! Jag tänkte dela med mig av mitt recept!

För muffins ca 18 st

2 1/2 dl fil
1 tsk bikarbonat

Rör ihop och ställ åt sidan

175 g mjukt smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 rågad tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
4 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Rör smör och socker vitt och luftigt. Vispa sen ner ett ägg i taget med elvisp så det blir en rätt grynig massa. Blanda sen de andra torra ingredienserna o vänd ner i smeten. Rör även ner filen och bikarbonaten till en ganska tjock smet.

Fyll muffinsformarna till lite mer än hälften och ställ in i ugnen – ca 12 min i 200 grader. Jag brukar ställa ner muffinsformarna i en muffinsplåt.

Cupcakes frosting:

70 g mjukt smör
100g philadelhiaost
1 msk citronsaft
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop – ta lite åt sidan om du vill ha olika karamellfärger i. Jag testade nu senaste med att ha den vita som grund och sen spritsa med Dr Oetker kristyr – jag hittade blå hos The English shop och dekorerade också med choklad men man kan testa massor med olika karamellfärgsvarianter – om man vill.

/Jessica