Well vad vore påsken utan lite feelgood – läsning! När jag satt på planet till Geneve och motormässan där jag skulle föreläsa så köpte jag två böcker hos pocketshop på Arlanda för att döda flygresorna med. En chic -lit men som gjorde att min ”granne” tittade lite skeptiskt på mig när jag inte kunde hålla mig för skratt. Det var Sophie Kinsellas: Karriär och Köksbesvär.


Bild: Damm förlag

Den handlar om Samantha som är jurist och jobbar ihjäl sig och som har 1000 argument för varför – hon hamnar i trubbel och möter en helt ny verklighet…och kärleken. Inte speciellt ansträngande att läsa men mycket underhållande.

Mitt nästa tips är jag inte säker på än men jag brukar sällan bli besviken – det är Paulo Coelhos – Segraren står ensam Det är min påskläsning. Såhär skriver Adlibris om boken:

”I sin tolfte roman, Segraren står ensam, återvänder Paolo Coelho igen till de teman som inspirerat miljontals människor världen runt: sökandet efter vårt sanna jag, rädslan och priset för berömmelse, och om hur rikedom, överflöd och ytlighet kan leda till grusade relationer och förlust av andliga värden. Handlingen utspelar sig under ett dygn i Cannes-festivalens glamorösa miljö, bland film- och modevärldens vackra folk. Igor, en målmedveten och oerhört förmögen rysk entreprenör, letar efter någon att offra i kärlekens namn, för att skicka ett budskap till sin före detta hustru, Ewa. Han har sagt henne att han skulle förstöra världar för att få tillbaka henne. Vi får möta de rika och berömda, likväl som lycksökare, hoppfulla nykomlingar och slitna föredettingar i denna spännande bok där konflikten mellan en enskild ondskefull kraft och samhället utvecklas medan moralen urartar.”

Bild: Bazar förlag

Hoppas alla ni därute får en helg med lugn, vår och härlig läsning!