Jag hade den stora fördelen att i tjänsten få intervjua DN-skribenten och författaren Maciej Zaremba i veckan. Efter ett tankeväckande frukostseminarium på Timbro fick jag en trevlig pratstund med Zaremba – där han svarade på frågor och inte klagade trots att mina frågor var generella och att vi båda visste att bristen på mitt mediums utrymme inte kommer att kunna göra ämnet den rättvisa den förtjänar. (Det skulle krävas en serie program bara för att åstadkomma en början).

Hur som helst – seminariet var på ämnet “Varför är det så svårt att bli svensk?” och anknöt till Zarembas artikelserie som publicerades i DN under Mars månad. Jag vill nu tipsa de av er som missat att läsa den – och ni hittar den HÄR

Mycket tankeväckande – och en problematik som det är extremt viktigt att vara medveten om idag. Utöver det är det omöjligt att inte dra på smilbanden åt de helt vansinniga förhållanden som råder och de missuppfattningar som grasserar mitt ibland oss som Zaremba beskriver.

Jag kommer att återkomma om det här i framtiden – låt mig gärna veta era funderingar kring vad ”svensk” betyder idag. Hur och när blir man svensk? Jag tror inte det finns några ”rätta” svar – men jag tror att det är viktigt att fundera kring sin egen definition.

Rebecca Martin

