69881

Som kanske några av er kommer ihåg var jag lyrisk efter en vistelse på Skärmarö Gård. Jag blev väldigt förtjust i platsen av många olika skäl. En av orsakerna var den vackara textil som fanns på gården.

I min säng låg ett påslakan, som var rött och vitt, rutigt förstås. Jag sov fantastiskt skönt och var på morgonen tvungen att kika efter en lapp som avslöjade märket: Nyblom & Kollén.

Anna Nyblom Kollén säger så här:
Det är livet på gården som inspirerar mig i mitt arbete. Så nära storstaden Göteborg, men så lugnt, naturnära och tidlöst i en anrik miljö.

Det är ingen slump att temat för alla min design är ”lantlig textil med tradition”.

Nyblom o Kollén är ett familjeägt grossistföretag. Vi är inte störst, men vi består av ett gäng kreativa och positiva människor som tycker om handvävda textilier i 100 procent bomull, som är enkla att sköta och tvätta och som alla har råd med.

Nyblom & KollŽn

Alla lakan från Nyblom & Kollén är märkta Öko-Tex 100. Öko-Tex 100 säkerställer att de textilier som som klarat proven och certifierats, inte innehåller hälsoskadliga ämnen som kan vara farliga för människors hälsa. Mer information om märkningen finns på Öko-Tex.

Det är vackert. Det är kvalitet. Det är svensk lyx, och står på min önskelista! Jag skulle väldigt gärna vilja vara den som sitter på den översta bilder och knyter en bukett med pioner.

Bild: Foton är lånade enligt överenskommelse av Nyblom & Kollén. Fotograf: Ewa K Andinsson/Parasoll