Jag har ett stort problem med träningstidningar. Jag förstår att man vill sälja nummer MEN jag skulle vilja läsa träningstidningar UTAN ” så går du ner 10 kg på 12 veckor”. Min favorittidning har till slut varit Runners World men även denna tidning har rubriker som ” gå mer 5 kg på 3 månader” på framsidan.

bild-98

Jag har stora problem med detta inte bara för att jag är less på att allt är så fixerat vid viktminskning utan också för att det givetvis är relativt – hur mycket man kan gå ner om man skulle ge sig på det. OM du har 4 kg kvar till den idealvikt kanske du inte alls kan gå ner 5 kg på 3 mån. Om du däremot har 20-30 kg övervikt så kan du gå ner mer.

Sen finns det tidningar och tidningar. I Runners World handlar viktminskningen om hur individer med PT kan komma mer i form o tappa kilon. Såklart föredrar jag detta framför – så går du ner mer med minsta ansträngning. Varför måste allt vara enkelt – vad hände med hederlig kämparglöd?? Men det jag hänger upp mig på är vikten som försäljningsknep. Det kanske är någon mättnad från min sida – för jag väljer bort.

Så vilka tidningar gillar ni andra – och vilka gillar ni inte?

För egen del har det blivit så att jag läser Runners World, Utemagasinet och Outside. Men jag skulle vilja ha en som Topphälsa men utan fixeringen vid vikten. Jag vet att det finns en ny tidning – Aktiv Träning MEN jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker än.

Finns det utländska tidningar – någon som vet?

Bild: Foto på nr 9 2008 Runners World