Ibland när jag känner mig lite lagom lost och inte riktigt vet vad jag vill med mig själv sätter jag ihop en ”moodboard” för att få klarhet i det hela. Traditionen kom till någon gång efter midnatt under mitten av nittiotalet när jag hemkommen från dansskola i London med trasig höft och krossade drömmar hade svårt både att sova och att finna motivation till att tänka ut en alternativ framtidsplan.

Vad det går ut på är egentligen att få en känsla för ur man vill att framtiden ska se ut – vilken känsla eller koncept man vill koncentrera sig på. Jag tror starkt på att man aldrig får det man vill om man inte klart formulerar sin önskan – eller sin intention – att skaffa sig det. Men det är inte alltid det enklaste att veta exakt vad det är man vill ha. Jag har funnit att om jag koncentrerar mig på en känsla, eller en bild som (för mig) representerar hur jag vill känna mig, eller vem jag vill vara, så är det enklare att fokusera på det. Alltså – en moodboard.

För att göra en moodboard krävs det att man bläddrar igenom en massa tidningar. Modetidningar används med fördel men även annat, beroende på vad det är man vill få in. Någon som har som önskan att en gång för alla skapa sig en oas i sitt hem eller en välorganiserad hall kan ha lika mycket nytta av en IKEA katalog eller en inredningstidning. Om man önskar kunna resa är en resekatalog eller en resebilaga inte helt fel. Men egentligen krävs bara att man hittar en bild, ett material, en färg eller vad det nu kan vara som FÖR EN SJÄLV representerar det man vill åstadkomma. Jag brukar ta ett stort papper eller alternativt fyra hopfogade A4 och klistra upp dem på kartong. På detta gör jag sedan ett kollage av de bilder jag har samlat ihop.

bild-91

Meningen är verkligen inte att det ska bli snyggt – det är ju inte så att det ska förevisas på något sätt. Snarare är det en manifestation av mina önskningar. Som sådant är det ungefär lika personligt som en dagboksanteckning. Huruvida man sparar sina moodboards är ju en annan fråga. För mig är det egentligen skapandet som ger klarhet – och sedan kan moodboarden vara till hjälp ett tag innan jag vant mig vid den känsla jag vill förmedla när jag formulerar mina önskemål. Men för den delen kan det vara roligt att spara något år bara för att se hur ens önskningar och planer har utvecklats över tid.

Så fram med saxen, tidningshögen, och ungarnas vattenfärger! Hur länge sedan var det inte du klippte och klistrade bara för att det är kul? Vare sig det funkar eller inte just för dig är det faktiskt skönt att göra något kreativt – även om det bara är på skoj.

Rebecca Martin

Bild: edu.projects.uwe.ac.uk