broccoli

Nya tag igen vad gäller att finna en bra lagom väg i vardagsmaten. Det ska helst gå fort och smaka bra, och det ska nyttigt och bra råvaror. Även vi har dagar då det inte är i närheten av något av ovanstående. Men som sagt, nu är det nya tag.

Detta mycket trevliga recept fick jag från Catten, som hittat det i senaste Allt om Mat. Rekommenderas varmt för att lyxa till en kanske småregning måndagskväll!

4 personer
3/4 dl pumpafrön (jag valde solrosfrån istället, pinje bergis en höjdare också!)
2 broccolibuketter
250 g vit fiberspagetti
1 grön chili (vi hoppade chilin)
200 gram fetaost (10%)
ca 1 dl av pastavattnet
1 avocado
1 citron, rivet skal
1-2 krm nymald svart peppar

1. Rosta pumpafröna i torr stekpanna tills de fått ljusbrun färg.
2. Ansa och bryt broccolin i mindre buketter
3. Koka pastan i rikligt med saltat vatten, enligt anvisning på förpackningen. Lägg i broccilibuketterna när 2 min. återstår av tiden, häll av i durkslag, spara 1 dl av kokvattnet.
4. Dela, kärna ur och finhacka chilin, smula ner fetaosten i en kastrull, lägg i chilin och späd med pastavattnet. Mixa till en slät sås, värm såsen i ca 2 min.
5. Kärna ur, skala och skär avokadon i skivor och vänd ner pastan, häll över den varma såsen.
6. Strö på pumpakärnor och citronskal, mal över lite extra peppar.

Som sagt, vi valde solrosfrön istället och det gick utmärkt. Jag sparade lite mer än 1 dl vatten, man vill ju ha mycket sås😉

Catten gav betyg 3½ gafflar, Ettbraliv ger den snäppet högre; 4 gafflar. Jag tycker att det var en kanongod vegetarisk rätt!

Och glöm inte bort att broccoli är väldigt nyttigt, allra helst för oss kvinnor!

Bild: Privat bild smyckad med broccoli.