Ett nytt år är ett avslut men samtidigt en ny början. Båda finns där och kompletterar varandra men precis som för ying och yang så kan den ena sidan väga över mer än den andra. Hur hittar man balans när tempot är högt igen?

Skapa en kommande oas – något att se fram emot, Bestäm ett datum du ska göra en rolig sak före slutet av mars – behöver inte vara stort men något som du kan gå och fundera glatt över. Varje gång saker känns motiga eller livet känns tungt börjar du istället tänka på den saken du har att se fram emot – skapa din kommande oas. Jag har en oas i helgen – en spadag men det kan också vara en behandling, en egen dag strosandes i stan – det enda kravet är att det är något att se fram emot.

Min favorit Carolina på Kreativ Insikt säger återigen en hel del kloka saker i sitt senaste nyhetsbrev – signa upp tycker jag – väl värt att läsa .

”Har du någonsin varit med om följande: Du har en trevlig kväll med vänner, du skrattar, pratar och diskuterar, tycker att du har kul (eller inte så kul, för den delen). Dagen efter, eller redan i sängen samma kväll, börjar eftertanken slå till: Varför sa jag så där? Hur kunde jag skratta då? Var fick jag det där ifrån? Men det där var det väl inte jag som sa? Vad hände egentligen…?

Du ligger och vrider dig med en känsla av att det inte riktigt var DU som var med på tillställningen, en jobbig känsla av att inte vara nöjd, inte känna dig hemma… Eller så kanske du vänder på det och tycker att det är dina kompisar det är fel på. Jag måste nog träffa lite nya vänner, som kan se mig som jag ÄR, se MIG! ”

Precis som Carolina är jag förbi detta ”nästan” jämt. Finns ff en del situationer jag kan tänka åt det hållet men det brukar gå snabbt över. Varför? Jo, därför att jag har hittat MIG, vem jag är och vad jag vill. Jag väljer mina strider, vet mina förtjänster och måste inte till varje pris förklara hur och varför jag tycker något – så länge jag vet vad som är rätt och fel för mig och agerar efter det så är det ”good enough”.

Carolina resonerar såhär:

”Jag är snällare mot mig själv generellt. Jag försöker att inte skälla på mig själv, utan ha konstruktiva dialoger och uppmuntra mig själv. Jag byter aktivt ut negativa mot positiva ord i alla sammanhang, om jag så talar om mig själv eller andra (det undermedvetna kan för övrigt inte skilja på vem jag riktar mitt tal till, så mycket finns att vinna på att alltid tala positivt).

Jag har också jobbat mycket på att vara sann mot mig själv. Jag har utforskat vad som är viktigt för mig, vem jag är och vad jag vill. Sedan har jag övat mig i att stå upp för det, blivit modigare i att säga vad jag tycker och inte ställa upp på sådant som inte känns bra i mig. Jag har insett att det är viktigare för mig vad jag själv tycker och tänker än vad jag tror att andra tycker om mig. Jag behöver inte att andra tycker att jag är bra, det räcker med att jag själv är nöjd. (Sedan kan ju andras bekräftelse vara trevlig att få, men den är inte nödvändig för att jag ska må bra.)

Mitt fokus har skiftat från att gå utifrån och in (vad tycker andra om mig, hur ska jag vara för att behaga andra) till att gå inifrån och ut (vad kan jag lära mig av andra, vad kan jag göra för andra).”

Ta helgen och fundera lite på vad du själv vill och vad du inte vill. Vad som är värt att kämpa för och vad du lämnar bakom dig – utan dåligt samvete. Vem är DU 2009 och vem vill du vara i framtiden?

Hos Kreativ Insikt finns en poster jag vill rama in i mitt sovrum – jag tror mycket på affirmationer och denna är väl värd att vakna upp till varje morgon!!

bild-27

Citat: Kreativ Insikt nyhetsbrev Bild: Kreativ Insikt