800px-200508-dscn0417

Att ta en promenad på nyårsdagen eller dagarna därefter är en orgie i skräp. Överallt eller åtminstone på många platser ligger det rester av nyårsnattens fyrverkerier.

Jag tycker faktiskt att det börjar bli dags att ta lite hårdare tag kring hela denna karusell. Nej jag tycker inte att vi ska förbjuda fyrverkerier men kanske kan det anordnas platser där avfyrning får ske. Eller kanske kan kommunerna arrangera fyrverkerier?

Smällandet startar oftast flera dagar innan nyårsafton. Det pågår sedan hela den dagen och eskalerar inte vid 23.30 utan redan vid 18-tiden. Tyvärr slutar det inte där utan det smäller sedan ytterliggare några dagar efteråt.

Hur kul är det att stå och skjuta småraketer mitt på dagen som absolut inte syns?

Hur tänker man när man skjuter av en massa raketer och sedan bara lämnar allting kvar i en skogsglänta?

En hundägare skulle bli rejält utskälld om denne inte plockade upp ”crotte de chien”, men färgglada plastbitar, ölburkar, champagneflaskor, pinnar och stora pappkartonger; Det är helt okej att lämna kvar.

Jag har varken hund eller köper en massa raketer till nyår, och jag tycker också att de är jättevackra att titta på, men jag tycker också att det är himla trist att det ska behövas skräpas ner så otroligt. Det som göms i snö kommer upp i tö, nu de senaste dagarna, varför jag återigen blev påmind om detta ämne.

Har du något tips? Hur hanteras det i din kommun? Är det någon kommun som arrangerar någonting?

Bild: Fyrverkerier från wikipedia.se