knack

Vi hann med att göra lite julgodis innan julen rasade fram i hög fart. Som jag skrev om tidigare använde vi oss av Julgodis där jag via tips från kollega valde apelsinknäck, med mitt val: pinjenötter.

Det är inget fel på smaken, den är delikat, men jag bara kan inte få knäck att bli seg och hård. Vad gör jag för fel? Jag kokade och kokade och kokade och kokade lite till och sen kokade jag en evighet. Trots detta var den ack så rinnig och mjuk. Vad gör jag för fel? Ska det vara högre värme, lägre värme, koka ÄNNU längre? Tips mottages tacksamt inför kommande års knäckkok. Kan säga att jag hade en termometer och jodå det var över 120 grader enligt receptet, men jag kokade bra mycket längre än anvisade 30-45 minuter, eftersom smeten aldrig stelnade.

Tips: Ställ skiten i frysen så går det att få pappret att lossna ändå!

Bild: Privat frysbild