Nu är den här. Julen! Jag tycker den bara kom galet snabbt i år men så kan det vara när tiden inte finns att njuta av december. Jag klagar dock inte – jag har ett galet inspirerande och roligt arbete – trots att det är mycket att göra.

300px-christmas_tree

Helgen gick åt till ”jultouren” – hinna träffa släkt och vänner och prata skratta och må bra. Dagen före dopparedagen gick åt till underbar matlagning och bakade – jag tycker det är SÅ kul att stå i köket när tiden finns – annars kan det vara, helt ärligt och nu sitter jag har och skriver en julblogg. Det har varit lite ojämt med bloggar på sista tiden men det kommer hända spännande saker här framöver!

Strax ska vi klä granen när de två äldsta barnen somnat, småkillarna sover redan sen två timmar. Efter att alla julklappar också kommit på plats och strumprna är fylls , ska jag och maken traditionsenligt provsmaka skinkan på en knäckesmörgås innan det är dags att sova.

Julafton ser olika ut för alla och min ser ut ungefär såhär:

07: kan jag tänka mig barnen går upp som vanligt – strumpaketöppning – jag el maken kokar tomtegröt som barnen sen äter – därefter lite godis ur strumpan.

9.00 brukar vara julkalender och efter det klär vi oss

10.00 Någonstans här brukar gäster droppa in – som standard – Karin, Ronny, Moa och Leo
på fika o julklappsbyte, skratt och skoj!

10.50 Åbo julfred på TV – ett MÅSTE!!!!

12-13 någon slags lunch och ev lite klappöppning

13-14.30 Julpromenix beroende på väder!

14.30 – 14.50 förberedelse för Kalle Anka + mat efteråt – lite sherry el vin beroende på smak framdukning av lite godsaker – tänder ljus när mörkret faller och massor med julmusik – i år troligen Sarah Brightman

14.50 till 16 – Julvärden och Kalle Anka – spänd förväntan….

16 – Middag direkt el tomten – beroende på hur tomtens agenda ser ut!
Därefter julklappsutdelning och det brukar vara barnen som fixar detta – sen barnens julklappsöppning och det barnen har gett sina föräldrar.Efter det, ner i pyjamasarna och en stunds lek med nya sakerna och sen brukar gäspningarna vara stora efter dagens förväntningar och annat så sen är det sovstund!

Då brukar jag o maken ta ett glas vin, ha på julkonserten som ofta sammanfaller i tid (på TV) och öppna våra paket medan friden lägger sig över våningen Sen ofta en stunds läsning i julböckerna i soffan medan tröttheten kommer smygande…….å så har ännu en underbar julafton gått mot sitt slut!

Ha en underbar jul och ät gott, mys och bry er om varandra!!

Bild: Wikipedia