Här på Ett Bra Liv har det tidigare skrivits om den underbara lilla butiken The English Shop ( i Söderhallarna i Stockholm och på Plantagegatan i Göteborg).

Som halvbritt, inbiten anglofil samt gift med en ”expat”, är det en affär jag besöker så ofta jag befinner mig i Stockholm. Då passar jag på att fylla på förråden av specialprodukter som maltvinäger, HP Fruity Sauce och Atora vegetarisk talg till klimp i (den engelska) grönsaksgrytan. Jag fyller påsarna med salt & vinäger potatischips, Mcvities Digestives med mörk choklad, och andra godsaker som en gång togs för givet men nu så sällan kan avnjutas. Jag passar på att botanisera bland hyllorna, plockar sentimentalt bland både fryst bacon (riktiga skivor bacon – inte streaky bacon som vi har här i Sverige) och Cumberland korvar, samt funderar över huruvida jag ska begåva maken med en tekopp med favoritfotbollslaget (Chelsea) eller om han hellre vill ha en halsduk.

Men ingen annan gång på English Shop är så härlig som innan jul. Listan på vad som BARA MÅSTE inhandlas blir så stor. Även om vi får en massa saker av diverse gäster som kommer runt jul (läs extralagrad cheddarost och Richmond-korvar i stora lass) kan vi helt enkelt inte vara utan våra favoriter just runt jul. Eftersom vi inte heller känner för att egentillverka plumpuddingen blir det också nödvändigt att införskaffa sådan – med tillhörande brandybutter. Tranbärssåsen inhandlas också med fördel där.

Jag älskar The English Shop. Om de inte fanns skulle vår hybrid-jul inte vara densamma – men man måste inte ha brittisk bakgrund för att uppskatta deras produkter. Det är inte alla som vallfärdar dit för deras njurtalg – snarare för sortimentet av presenter, av böcker, av spännande godis samt för alla roliga små marmelader, tesorter och annat skoj. Och just runt jul verkar många hitta dit –man ser aldrig så många av deras påsar runt på stan som i juletider. Men kan man inte ta sig dit ”in person” så finns ju alltid deras webbshop!

Jag rekommenderar en liten släng av den engelska julen varmt. Plumpudding, mincepies och brittiskt julte är favoriter från The English Shop. Men även deras talg – den vegetariska varianten eller icke. Har ni tur får ni mitt recept på engelsk gryta med klimp vid ett annat tillfälle. Något att se fram emot inför 2009!

christmaspudding

Bilder från: http://gouk.about.com – Plumpudding

Sausage Rolls

Ingen jul-eller annandag blir densamma vårt hus utan det obligatoriska Sausage-Roll baket. Varför detta inträffar under mellandagarna måste tillskrivas lathet och julstress – för det finns egentligen inget annat skäl att det inte kan göras innan. Men eftersom våra mellandagar annars mer eller mindre går ut på att ligga på soffan, äta rester från julbordet och titta på brittiska tv-serier vi inhandlat över nätet (gärna något om engelska landsbygden där så lite som möjligt egentligen händer) blir det ett skäl att släpa sig upp och faktiskt göra något tillsammans. Det finns många bra recept, men ett av de bästa om man nu vill göra allt från ”scratch” hittar man på brittiska kockan Delias hemsida. (www.deliaonline.com). Vi gör det dock relativt lätt för oss och köper färdigt allt vi kan. Således har vi alltså enbart två ingredienser; smördeg och ”sausage meat”, alltså rå korvsmet. Denna införskaffas med fördel på The English Shop men om det kniper går det lika bra med rå julkorv från matvaruaffären där skinnet avlägsnats från korvsmeten. Smördegen tinas alltså (under tiden hinner man se ungefär femton minuter till av jul-dvdn) och kavlas sedan ut på mjölat bakbord till långa rektanglar, ungefär 10 cm breda. Sedan tar man korvsmet och rullar till ungefär 2 cm i diameter, placerar denna i ena änden av en deg-rektangel och rullar ihop den. Det ska bli många lager av deg! Änden ”klistrar” man ihop genom att pensla den med mjölk. När alla Sausage Rolls har placerats på plåten (på bakplåtspapper) penslar man även ovanpå med mjölk. In i förvärmd ugn åker de sedan på 2000 i ungefär 15 minuter eller tills smördegen är gyllenbrun och helt upp-puffad!

sausagerolls

Sedan ätes de med fördel medan man halvligger på soffan och tar igen sig efter ansträngningen. Lika goda varma som kalla! Enjoy!

Bild från: http://www.britishpages.org

desktop_nighy_1024x768

No one sings X-mas like Bill Nighy

Okej, så jag erkänner – jag älskar filmen Love Actually. Så det är kanske inte så konstigt att jag har en fäbless för allt som har med den att göra. (Speciellt Colin Firth ☺) Och det finns ju hur många julhits som EGENTLIGEN är bättre än den här – men de hjälps inte – jag ÄLSKAR Bill Nighy´s skamlösa version ”Christmas is all around” från Love Actually. Jag är därför tvungen att lyfta fram klippet från You Tube.

I promise you instant christmas feeling – and a good laugh!

Av Rebecca Martin

