Jag tror att de flesta av oss ibland får en känsla av att något inte står rätt till, en väg borde väljas eller ”det här bara måste jag göra”. Vi kallar det bara olika saker. Jag tror också att det är viktigt att vi utvecklar känslan för detta lite mer. Förr i tiden var denna magkänsla kanske skillnaden mellan liv och död – det är den sällan idag men i slutändan kanske den är det på ett annorlunda sätt.

Det är ofta våra egna eller andras uppsatta gränser som gör att vi kanske inte agerar på känslan. Eller den vi alla hört – tänk efter först – vilket förvisso kan vara bra men kanske förödande för spontaniteten. Ibland måste man ”go for it” – chansa – leva lite osäkert i bemärkelsen – lämna det invanda. Viktigt att ta med i beräkningen utan begränsande är dock att varje chansning är ett risktagande som kan få konsekvenser man själv får stå för. Är man OK med det så är det bara att kasta sig ut.

Jag tror det handlar mycket om en rädsla för att göra fel – vi har en invand skam över att göra fel val men vi är alla människor – VARFÖR måste det vara så förknippat med skam – alla GÖR fel from time to time och det är ofta på grund av detta vi lär oss. Att göra fel val – välj igen, ett misstag – gör annorlunda nästa gång.

You win some and you loose some! Låter enkelt men jag säger som alltid – att våga välja, att välja att tänka positivt, att kasta sig ut – det är det svåraste.

Jag har också tidigare skrivit något om att man blir serverad olika möjligheter – en del hoppar på dem i större utsträckning och en del ser dem inte alls. Jag tror det handlar om just att våga följa rösten, känslan eller intuitionen. Sen kan flertalet skrika sig blåa om att de inte fått samma möjligheter som en del andra och kanske är det så… eller inte. Det viktiga är att våga agera på möjligheterna, sålla bland dem och efterhand lära sig på vilket sätt man vågar chansa.

Gambling på denna nivå är annorlunda men spännande och lärorik på olika sätt om man väljer att se det så!

Tänk efter snabbt -våga – vinn- var stark!

Bild: Privat