I helgen har vi varit igång med bland annat pepparkaksbak! Sonen som annars är en riktig liten sockarbagare ville plötsligt inte vara med. 39,4 i feber visade sig vara orsaken.

Det blev jag och dottern som bakade. Vi gjorde gubbar och gummor men också älgar, hästar, Nalle Puh och såklart hjärtan och stjärnor. Vi upptäckte att vi saknar både gris och granform i vår pepparkaksformskollektion.

Jag vet, jag har det lyxigt. Jag fick leverans på hemmagjord pepparkaksdeg igår, av mamma. Jag vill så klart dela med mig av detta mycket goda recept.

Mammas fina julpepparkakor

1 ½dl grädde
1½ dl sirap
1½ dl socker eller 1 3/4 dl farinsocker
125 gr. smält smör (marg) = 1 ½ dl
2 tsk ingefära
3 tsk kryddnejlikor
1 msk kanel
3 tsk kardemumma
1 msk bikarbonat
c.a 10 dl vetemjöl
Blanda alltsammans utom mjölet. Rör ca 5 min.
Blanda i 9 dl av mjölet till en smidig deg, som får vila kallt över natten plast eller folie över!

Ta upp degen på mjölat bakbord o knåda in den sista decilitern av mjölet. Kavla ut o tryck med olika mått.

Grädda i 200 gr c:a 4 min c:a 125 st kakaor

Kuriosa från mamma:
Den här degen har jag bakat sedan 1971—- receptet är ur en Damernas värld!!!

Bild: Annas