majssoppa

Det är makens vecka att göra matlista. Den äro ogjord. Därför kändes Helena’s mattips som en högvinst igår när jag kom hem från jobbet och läste hennes blogg om majssoppa med recept från Leila.

Jag slog till direkt och la majskornen på tork.

1 burk majs Ica I love ECO 300 g
2 msk olivolja
en nypa gourmetsalt
svartpeppar
5 dl vatten
1 msk lantbuljong från Renée Voltaire.
2 dl lätt-crème fraîche
2 tsk tacokrydda

Gör så här:

1. Häll av spadet från majsen och låt den torka på hushållspapper.
2. Blanda majs med olja, salt och peppar.
3. Stek majsen i en het och torr stekpanna tills de börjar poppa lite och fått mörkbrun färg.
4. Häll över majsen i en kastrull och häll på vatten, buljong, crème fraîche och tacokrydda.
5. Koka upp och låt koka cirka 5 minuter, mixa till en slät soppa med stavmixer.

Detta räcker till två stora potioner, men tar man lite mer tilltugg så räcker det absolut till tre potioner.

Jag gjorde snabb-quesadillas till med ost och tacosås. Dubbelstekning i stekpanna och vips är de klara. I huvudtaget gick måltiden väldigt snabbt att göra. Bonusbra. Dessutom väldigt lätt att göra och ganska billigt!

Nu ska vi inte glömma att det också var väldigt gott. Maken rynkade på näsan först när jag sa majssoppa men blev glatt överraskad och ville ha mer! Gott betyg!

Mexikansk majssoppa kommer vi absolut att äta fler gånger. Rekommenderas varmt!

Den enda stora missen jag gjorde var att jag glömde att plocka undan några majskorn till sonen som älskar att äta majs med fingrarna från en liten skål. Tabbe mamma!

Bild: Privat