rostademandlar_prod_mainrostademandlar_prod_main

När jag tipsade om goda russin fick jag ett tips tillbaka från Annelie, Flitiga Myran Cosas, om Saltå Kvarns rostade mandlar.

Nu i veckan som gick fick jag plötsligt se en sådan grön fin påse i en hälsokostbutik och jag kom ihåg tipset och köpet var klart.

Jisses så gott!

Jag åt alldeles för många på en gång när jag satt på tåget och var inte hungrig på middag när jag kom hem.

Rekommenderas varmt. Frågan är om man skulle kunna prova att göra själv? Kommande helg är det pyssel och bakhelg hos oss (förutom innebandymatch och fotbollsträning också) och då kanske vi kunde prova på att göra lite rostade mandlar!

Mandelträdet är nära släkt med persikoträdet. Man tror att de båda hade en gemensam förfader en gång i tiden och för länge sedan bildades två olika arter från denna gemensamma förfader. Genom att korsa dessa vilda mandelträd med varandra fick tidiga odlare fram en mandel som var god att äta. Fortfarande finns vilda mandlar, men dessa är oftast bittra.
Idag finns både ”europeiska” och ”amerikanska” mandlar. Hos de amerikanska mandlarna har man avlat bort de bittra inslagen men i och med detta har även en del av mandelsmaken försvunnit. Hos de europeiska mandlarna finns dessa inslag kvar och man räknar med att ungefär en mandel på hundra har en bitter smak. Saltå Kvarns mandlar kommer från Sicilien och är av sorten Tuono. Det är den sorten av europeisk mandel som innehåller minst bittert inslag.

Alla mandlar hos Saltå Kvarn är klimatkompenserade!

Du missar väl inte Saltå Kvarn’s blogg!

Bild: Saltå Kvarn.se