Så här under den mörka månaden innan juleljusen börjar brinna, brinner jag själv för att planera. Jag tror jag nämnt det förut – men det finns ingenting jag gillar så mycket som ett bra projekt; planering, förberedelse och implementering. Just i år finner jag mig i en situation där jag har möjlighet att lägga både tid och tanke på ett av mina återkommande favoritprojekt – julen.

nigellaxmas-from-amazon

Statusrapporten från projektet Christmas 2008 är för tillfället fortfarande i planeringsstadiet; man skulle kunna se det som att jag just nu beställer in information, evaluerar denna för att se om den kan bygga på min idé, för att sedan implementera min projektplan i början av december. Eller så kan man se det som att jag just nu sitter uppkrupen i soffan och myser medan jag läser kokböcker, surfar på nätet och funderar på vad jag kan göra för att glädja nära och kära, med Norah Jones spelande i bakgrunden och en kopp te bredvid mig. Beror helt på vilken inställning man har.

Hur som helst plockar jag just nu russinen ur kakan och ett definitivt russin detta år måste vara brittiska tv-kocken Nigella Lawsons nya julkokbok;
Nigella Christmas: Food, Family, Friends, Festivities, som kom ut i oktober i år. Den har ännu inte hunnit dimpa ner i brevlådan – men jag är redan kär. Kanske för att jag redan är förälskad i Nigellas matlagning – ja, i hela Nigella-fenomenet egentligen. Det är något med hennes livshistoria (ganska sorglig), bakgrund (very British upper-middleclass) utseende (röstad Storbritanniens vackraste kvinna trots att hon faktiskt har ordentliga former), stil (klär sig som en KVINNA inte en tonåring) och kanske främst ogenerade kärlek till matlagningen och maten i sig som får mig på fall. Det och det underbara skafferi hon visade upp i ett av sina matlagningsprogram. Därinne fanns allt från asiatiska specialkryddor till chokladknappar och handspunna sockerrosor. Hennes ingrediensgömma fick mig att gråta av avundsjuka. Jag vet inte varför – men jag insåg precis i det ögonblicket att JAG ville VARA EN SÅDAN PERSON som har ett sådant skafferi. JAG ville vara förberedd för att kunna baka florentinska sockersnäckor eller Mississippi Mud Pie mitt i natten om jag så önskade, utan att behöva släpa mig till närmaste snabbköp. Tyvärr är vi inte där riktigt än. Men drömmen lever fortfarande.

Nu tar Nigella sig alltså an julen i bokform. Illustrerad med över 250 bilder utlovar den nya boken en fest för sinnena, med både traditionella brittiska recept och nytänkande i juleköket. Recept på ätbara presenter, festmenyer och enkla recept för att utfodra familj och vänner under julmånaden finns alla representerade i paketet. Boken ligger redan högt uppe på Sunday Times Bestseller lista och förväntas rekordsälja under december. Mina nära och kära kan utan tvekan vänta sig en Nigella-inspirerad Christmas 2008. Skafferiprojektet fortsätter nog även under nästa år.

Rebecca Martin

Bild: Amazon.com