Jag har lite svårt att motivera mig nuförtiden och trogna läsare vet att det är mycket just nu.
Jag har ett litet knep som funkar för mig – inte jämt – men ofta.
Det talas mycket om att avskaffa tävlingsmomentet inom ganska många områden men jag använder mig av just tävlingsmomentet för att klara av och orka med tuffa situationer. Det funkar även på småsaker som att ta trappan eller hissen – vem vinner – du eller trappan?

Men det går också att se i ett mycket större perspektiv.
Vi går genom livet och möter olika svårigheter som de unika individer vi är. Beroende på var vi befinner oss i livet eller vilka erfarenheter vi besitter – så förhåller vi oss till allt på olika sätt. Vi reagerar olika och agerar olika. Jag ser det lite som en tävling – vissa saker händer och dem kan jag inte göra något åt men hur jag förhåller mig till dem – är MIN sak. För jag kan välja att se på händelser eller saker som ” å nej, varför händer det här mig – vad har just jag gjort för att förtjäna det bla bla bla” eller kanske” ok nu hände det här – hur går jag vidare med dessa nya förutsättningar – hur vinner jag över problemet?”? Märk väl att jag inte säger att det ena är mer rätt än det andra – ibland gör man båda delarna – det viktiga är ATT man tar sig vidare MEN jag använder mig av tävlingsmomentet för att få en liten skjuts på vägen när det känns tungt.

För i slutändan kan man fråga sig – vem vinner – du eller livet? Har man bemött alla situationer, tagit sig fram, stupat på en del saker, lärt sig av dem, kämpat vidare osv – då är svaret på frågan enkel.