Jag har haft en period av låghet. Jag som försöker tänka positivt och lyckas vända det mesta! Jag har stångat mig blodig av att försöka greppa min situation och vända den – utan att lyckas speciellt bra – fast nu är jag äntligen på god väg.

Det blir som om man slutar höra det positiva och slåss med ett sviktande självförtroende istället – något som smyger sig på lite sådär eftersom.

När jag i helgen var ute och sprang så kom jag till den där stunden efter ett antal km när det känns: Jag orkar inte mer. Hjärnan signalerar stopp och man fortsätter på ren vilja – JUST så har det känts sista tiden!!! Ibland fortsätter man springa för vem vinner – hjärnan eller du men är man låg så är det mycket lättare att ge upp. Jag gav inte upp men det satt oerhört långt inne den här gången.

Jag kom fram till att det är viktigt att ge kroppen förutsättningar att vända en situation om den är så komplex att vardagen är det som hjärnan signalerar stopp för. Min strategi för det har varit och är sömn, motion och bra mat. Grundsituationen kan jag inte förändra just nu men framöver – hur tar jag då mig igenom NU? Jo med mer näring och mer sömn, positiva relationer och vinnarskalle.

Identifiera dina styrkor och börja bygg vidare med dem – de är unika för just dig. Använd det som känns jobbigt, kanske något som gått fel till att bygga ett rätt istället. Ett fel ger erfarenheter som man kan använda till att bygga MÅNGA rätt på. Man lär sig av sina misstag, som det heter – den är inte helt fel faktiskt!

Det är inte enkelt MEN i min egen situation känner jag att jag har en fördel av att jag försöker leva positivt i min vardag även annars. Det skulle vara tungt att först ta tag i hur man öht vänder situationer och sedan lyckas med det när det är som jobbigast – nej det skulle kunna knäcka vem som helst!

Jag tror det är som med motion – man får smyga in det, vänja sig och bygga på eftersom.
Ge dig själv och din kropp energi att klara av vardagen med. Jag tappade aptiten mitt i allt detta – det bygger man absolut inga rätt med! Jag lurar igång mig själv med smoothies på morgonen nu istället för att äta ungefär ingenting. Frysta hallon från sommaren, lite honung och sojamjölk i mixern – mums för mig och resten av familjen. För mig retar det igång aptiten och så äter jag när jag kommer till jobbet – en kompromiss.

Sov! Med småbarn är det inte det enklaste, men tulla på kvällstiden en period, och gå och lägg dig tidigare. Tråkigt nog kanske på bekostnad av egentiden men det är en bra investering. Jag kommer behöva jobba mycket kvällar den kommande månaden och därför är längre sovperioder på helgerna en investering i att skapa förutsättningarna att orka.

Rör på dig – stressen rinner av på ett sätt som är svårt att framkalla på annat sätt. Jo kanske genom meditation. Men är man för trött för att köra hårt så fungerar lättare former av yoga lika bra. Det handlar om att använda kroppen på ett meningsfullt sätt.

Slutligen, positiva relationer – umgås med människor vars positiva energi smittar av sig på dig. Det finns inget mer dränerande än människor med negativ energi i ens närhet. Precis som för mig som känner att jag haft mycket negativ energi i mitt liv den sista tiden – så är det också jag själv som måste ta itu med den och förändra den. Man kan inte göra det åt någon annan och därför är det lika bra att undvika människor med sådan energi om det är möjligt.

Använd det du har och gör det bästa du kan med det – ge kroppen förutsättningar att hjälpa dig känna att du mäktar med.