Ibland när det går fort är det svårt att inte fundera över balans och harmoni i livet. Jag är inte ur balans, jag är bara inte riktigt balanserad!

När jag satt på tåget hem från jobbet idag satt jag och jobbade ifatt, i mitt huvud, saker jag inte hunnit sagt till vänner och familj. Jag kom också på saker rörande jobbet som jag la in i kalendern i jobbmobilen så det inte riskerar att falla i glömska igen. Om något bredvid hade tänkt högt hade jag troligen hört något i stil med – Hur i jösses kan hon smsa så fort, eller – Men herregud vad går människan på?

Jag var speedad. Men bara full på idéer och överaktiverad hjärna. Lite för lite sömn och full fart om dagarna.

När jag sedan la ner mobilen i väskan igen somnade jag nästan ögonblickligen. Kroppen och knoppen var i akut behov av uppladdning.

Samtidigt, när vi nu pratar balans. Jag är som mest effektiv när det är mycket att göra. Jobbet är absolut roligast när det är fullt upp.

Hur får man balans i det hela?

Det jag helst inte vill höra nu är att träning får er i balans. Det handlar inte alls om latmasken längre, det handlar om exakt precis Noll tid över för träning. En prioriteringsfråga brukar jag få höra då, ja kanske det, och då väljer jag att få träffa mina barn en liten stund innan de går och lägger sig.

Det skulle vara väldigt intressant att få höra era tankar om balans i livet! Har ni det? Saknar ni det? Hur skulle du vilja ha det? Hur får man det att stanna vid positiv stress?

Bild: Den vackra vågen kommer från Cosas, Bengt Ek Design.

Oväsentlig kuriosa, intresseklubben antecknar: När jag var liten skojade mamma om att det var Inga som skulle städa. Jag gick även på pappas skämt om att Inge Vidare kom sist i ett cykellopp. På ett sommarjobb många år senare gjorde vi oss lustiga över Ingen och Någon annan. Jag var Ingen och kollegan var Någon annan. – Det är Ingen som har gjort något, då får Någon annan gör det istället, osv. Tänk så kul man kan ha det! Det är definitivt Ingen som städar hemma hos mig numera, eller?