Ibland när man minst anar det hittar man en pärla. I september åkte jag på konferens med jobbet. Det var min kollega som hade bokat konferensanläggning. Han hade varit väldigt envis att det var just hit vi skulle åka och vi trodde förstås bara att det var för att det låg nära hans hem. Det visade sig att det fanns fler goda anledningar!

Vi anlände till Skärmarö Gård en solig höstdag. Bussen kom knappt in genom grinden till gårdsplanen. Gårdsplanen var snarare en äkta lagårdsbacke som vi hade när jag var liten. Skärmarö Gård ligger i en liten vacker vik, Skärmaröviken, långt ute på Värmdö. Skärmarö Gård är en gammal hästgård som funnits i många hundra år.


I år fyller vi minst 685 år. Exakt hur gammal Skärmarö Gård är vet ingen, men första gången vi förekommer i skrift är år 1322, då ”Skermiamarum” nämns – ”den grunda viken med skären”. Nämndemannen Olof i Skeramara klev omkring på dessa ägor kring år 1400. Han kunde glädjas åt ett stabilt jordbruk som skulle komma att bedrivas fram till 1960-talets början.

Skärmarö Gård drivs idag som konferensanlägning. En av de stora fördelarna är att det bara är ett sällskap åt gången. Det har faktiskt många fördelar. Det blir ett annat lugn.

På Skärmarö Gård kan både företag, organisationer och privatpersoner hålla mindre och personliga möten. Det vanligaste antalet gäster är 10-20 beroende på hur länge vistelsen varar och önskemål om övernattning. Mötesrummet ligger med fin utsikt över Skärmaröviken, logen, stallet och den gamla ladugården. Naturligtvis finns all modern utrustning som krävs, som storbildstv, projektor, OH-apparat, trådlöst internet, whiteboard och blädderblock.


Låna gärna ett par raggsockor sa Anna

Vid ankomst möttes vi av Anna som driver Skärmarö Gård idag. Vi välkomnades in i stora huset och fick våra rum tilldelade. Jag och en kollega fick rummen på lagårdsbacken. Sanning med modifikation. I en av byggnaderna på gården fanns det två nybyggda rum. På dörren satt en handskriven lapp med våra namn.


På morgonen när jag låg där i den otroligt sköna sängen och försökte vakna till liv hörde jag hovslag precis utanför fönster. Jag skuttade upp ur sängen och tittade ut genom det lilla fönstret. Det var två islandshästar som töltade förbi på väg till morgonritt.

Efter att ha checkat-in på våra rum samlades vi åter i stora huset. Det var dags för lunch. Vilken mat. På flera av utvärderingarna efter vår konferens skrevs ”Det var alldeles för mycket god mat” det betyget säger en hel del. En stor del av charmen är att man får en känsla av att alla bor tillsammans. Innan vi skulle sätta oss till bords och äta kunde vi höra hur det slamrade i köket och hur det luktade mat i hela huset.

Middagens trerättersmeny höll hög klass och smakade väldigt gott. Jag som är vegetarian fick mycket bra alternativ som passade ihop med ordinarie meny. Jag måste också berätta att på borden i konferensrummet stod skålar med godis, lakritsfiskar bla. Färska. Ack så gott!!

Det är de små detaljerna som ger en sådana här plats dess storhet. Det är vackra stileben överallt. Både planerade och oplanerade. Precis vid hästhagen stod en gammal pall med en emaljkanna med nyponkvistar. På verandan står det en gammal träsoffa, fylld med kuddar och filtar. Det är en äkta lantlig känsla kombinerad med stil och smak.

Jag kan varmt rekommendera alla företag, små eller stora företag i mindre grupper, kanske avdelning eller teamvis, att besöka Skärmarö. Vi hade två otroligt trevliga och lyckade dagar där, och var väldigt väl omhändertagna av Anna med kollegor. Jag vill tillbaka. Helst vill jag bo där, och vakna upp till hovar mot lagårdsbacken i lakan från Nyblom & Kollén, eller DN i soffan på verandan i morgonsolen. Om varje konferensdeltagare får den känslan kan man bara ana hur måbrakänslan kan skapa kreativitet och engagemang.

Bilder: Enligt ök Skärmarö Gård.se