Det är fredag igen. Det är inte klokt vad veckorna går fort. Det var ju alldeles nyligen som det var tung måndagsmorgon och viljan värkte när väckarklockan ringde. Nu vankas det helg igen och allt känns lite lättare igen.

Måste bara lägga in en passus. Minns ni känslan i kroppen när man gick i skolan, låt oss säga 9:an eller kanske första året på gymnasiet, och det var fest med stort F på fredagskvällen. Antagligen hörde jag ingenting av vad lärararna sa under lektionerna. Mina tankar låg långt fram och handlade om kläder, smink och framför allt Pojkar. Japp sån var jag.

Min dotter är 10 år, och hennes huvud börjar redan fyllas av just detta. Det var inte alls längesedan som hon ruskade argsint på huvudet när jag sa att jodå inom kort skulle hon visst vilja gå och shoppa kläder frivilligt. Aldrig trodde jag att det skulle vara en sån markant skillnad vid årskurs 4.

Helgen ser ut att erbjuda ett varierat höstväder. Vi ska åka ut på landet och jag har bestämt att vilket väder det än må vara så kommer det vara härligt att få vara ute och andas frisk luft. Gärna sol och klar luft men även regn har sin njutning. När vi kommer in ska vi elda i spisen och må bra av brasans värme och knaster.

Kanske kan det då passa med en bra tidning att läsa. Mitt förslag är om man har barn som är mellan 6-12 år är att läsa Vi Föräldrar Junior. Jag tycker att det är en väldigt bra tidning där man kan läsa om det mesta som rör barn i skolåldern. För egen del känner jag att jag hinner inte prata med andra föräldrar i den utsträckning som jag önskar. Hur löser andra de stora och små problem som dyker upp när barnen växer och blir större och äldre?! Vi Föräldrar Junior är ett steg på vägen.

Jag skulle dock helst vilja ha föräldragrupper även när barnen är större. Där man kan sitta och diskutera och känna att man inte är ensam i den stora Föräldravärlden. Det är inte heller fel att ha en ”allians” med andra föräldrar och hjälpas åt med lämningar och hämtningar till såväl fotbollsträning som partyn och discotek.

Nu skenar tanken och åren iväg, men det är ingen dum idé. Undrar om det inte var Martina Haag som berättade om att hon samlat alla kompisföräldrar för att just bilda en allians, inte mot barnen och för barnen!

Nåväl, fredagstankar!

Hoppas att ni alla får en skön fredagskväll. Äntligen drar Idol igång på riktigt och det ska bli jättekul att följa våra nya blivande stjärnor. Jag har inte hunnit bilda mig någon uppfattning ännu. Någon som har några favoriter redan nu?

Bild: Vi föräldrar.se