Jag går och bär på min Polarn O. Pyret-bonus i plånboken. Det skulle inte alls vara svårt att göra av med den, bara jag hann ta mig till en butik någongång. Kanske ska jag vänta till 22 oktober när en limiterad kollektion lanseras signerad Polarn O. Pyret och 10-gruppen.

Gästkollektionen består av tre olika originalmönster från de designers som fortfarande är verksamma inom 10-gruppen. Kollektionen är grafisk och lekfull och mönstren kan med fördel kombineras med varandra. Gästkollektionen kommer att finnas i begränsad upplaga och består av Polarn O. Pyrets populära trikåbas som inkluderar tröja, byxa och body.

– Det finns många likheter mellan Polarn O. Pyret och 10-gruppen – känslan för kvalitet och mönster är några. Det känns därför som ett naturligt och roligt samarbete för att lyfta stark svensk design på alla våra marknader, säger Karina Lundell, Designchef på Polarn O. Pyret.
10-gruppen mönster som syns i gästkollektionen:

• ”Kinji” i svart/vitt, design Ingela Håkansson 2005. Namnet ”Kinji” är ett japanskt pojknamn.
• ”Treviso” i röd/vitt, design Birgitta Hahn 2006. Inspiration till mönstret fick Birgitta från vinrankor som hon såg under en resa till Treviso i Italien.
• ”Zibidie” i grön/vitt, design Tom Hedqvist 2005. Mönstret ger många associationer bland annat till böcker i en bokhylla.

10-gruppen grundades 1970 av tio unga svenska textilformgivare. Genom bildandet av 10-gruppen tog de kontroll över hela processen – från första skiss till färdigtryckt tyg. Därmed kunde de skapa bra svensk vardagsdesign. Idag drivs det designerägda företaget av de tre ursprungliga medlemmarna Birgitta Hahn, Tom Hedqvist och Ingela Håkansson. 10-gruppens mönster är formstarka och kraftfulla. De hämtar inspiration bland annat från måleri, arkitektur och äldre svensk folkkonst.

Jag gillar mönster. Jag gillar fortfarande retromönster även om många andra börjar ledsna. Jag gillar grönt, men frågan är om jag inte gillar den svartvita Kinji bäst, eller en blandning kanske. Detta tål att tänka på!

Bild: Pressbild från Polarn O. Pyret