För några veckor sedan var jag väldigt arg över en sak. Jag var snäll, och fick för det lida. Hade jag däremot varit bitchig och sagt ifrån, hade det varit en vinst för mig. Jag vill inte vara bitchig!

Jag vill verkligen tro att snällhet ska löna sig. Men ibland undrar jag? Ibland säger man – Hon får nog en stjärna i himlen. Vad ska man göra med alla dessa stjärnor sen då? Ett halsband?

Det kan vara i arbetslivet. Du jobbar på bra och sliter i det tysta, medan en kollega hörs hela tiden och kammar hem kanske beröm eller tom högre lön. Sitter du med kepsen i knät på löneförhandlingen och bockar, tackar och backar ut? Man tror eller kanske vill att bra arbete ska belöna sig, och det kanske det gör, ibland. Men jag gissar att den som strider, argumenterar eller kanske tom byter jobb ofta är den som är vinnaren i lönekuvertet!

Det kan vara i hemmet. En i ett parförhållande tar en större del av ansvaret för hem och kanske barn medans den andra åker räkmacka. (obs säger INTE att det är så hemma hos oss, men säkerligen existerar det i många relationer då och då!)

Det kan vara i skolan. En tyst elev får stå undan för dem som hörs mycket. Det kan vara i lågstadiet när det stojas och kan vara svårt att sitta still, men det kan också vara senare när det gäller att påkalla lärares uppmärksamhet. Det kan också vara att ta eget ansvar i skolan och prestera på prov.

Vi, eller åtminstone jag och många jag känner, lär våra barn att vara snälla. Empati, att bry sig om, att vara en god vän. Gör vi dem en björntjänst? Kommer samhället kräva tuffare tag? Den snälla får stå tillbaka för den som tar för sig?

Under livet kommer man att möta dem som kliver över nåväl kanske inte lik, men väl klasskompisar och kollegor för att komma dit de vill.

Jag är snäll. Jag kan ibland känna att jag är för snäll. Dumsnäll. På min egen bekostnad. Jag kan också känna att andra tycker att jag är för snäll. Främst i arbetet. (självklart min reflektion och känsla, ej bekräftat) Då när det känns fel och jag blir arg, funderar jag över personligheter och uppfostran. Borde jag lära mina barn att ta för sig mer, så de inte behöver stå där sen i samma situationer som jag. Det tar dock emot, jag måste tro på att snällhet är något positivt som ska belönas, inte bara med stjärnor i himlen!

Det finns fler som tror på att snällhet lönar sig!