Lagom till höstdagjämningen tar värmen i lite extra och vi har härliga förhöstdagar. Jag tror att vi alla är i behov av lite höstsol. För att hindra mycket tråkiga förkylningsbaciller och för att ladda lite solenergi inför kommande mörket.

Jag spelade fotboll med tjejerna (dotters fotbollslag) igår kväll och eftersom det var blå himmel blev det inte alls lika mörkt ute som två veckor innan när regnet hängde i luften.

Ibland kan man komma på små saker man önskar sig. I våras kom jag på att jag önskade mig nya tulpaner. Tänk när de första gröna små bladen sticker upp, och säkert hinner få snöslask på sig minst en gång. Tänk när tulpanknoppen syns, och tänk sen när den slår ut i all sin prakt. Du sitter i vårsolen med en latte och njuter av den nyutsprungna våren.

Vill man ha nya tulpaner att titta på i vår så är det nu man ska agera! September och oktober ska det petas ner nya tulpanlökar i jorden. Vi tog tillfället i akt helgen som gick när solen tittade fram.

August var med och höll räkningen. 1 2 4 7! Vi grävde djupa hål. Visste ni att en tulpanlök ska ner ca 2 dm djupt. Det är djupt att gräva det i stenhård lera!

Tänk på att rådjuren tycker mycket om att äta tulpanlökarknoppar. Ett tips då kan vara att blanda tulpanplanteringarna med påskliljor och narcisser som inte alls Bambi i smak!

Trevlig höstplantering!

Bild: Privat – by Minks