Hösten är i full gång. Alla skolor har startat och läxor, prov eller tentor är analkandes. Både jag och Jessica jobbar. Hon jobbar heltid och jag bra nära. Som jag har skrivit om tidigare så jobbar både jag och maken deltid för att kunna dela på hämtningen på skola och dagis. Vi pendlar till och från arbetet i Stockholm, ca 3 h/dag. (3 h/dag och person, så 30 h/vecka och familj, är ju banne mig en deltidstjänst till, usch vi tänker inte på det)

Det är ganska stressigt just nu. Det är en anledning till att det nu och periodvis framöver kommer att variera i antalet inlägg per dag här på bloggen, men det är alldeles för roligt för att sluta så försvinn inte, vi är kvar!!

En dumhet man lätt gör, jag inte minst, när almanackan fylls till breddan är att kippa efter andan när man ser ALLT. Det är naturligtvis bättre att ta en vecka i taget och bocka av så sakteliga på aktivitetslistan.

Just nu använder vi oss av en kalender på köksväggen där vi för in allt som händer och sker, för 4 personer. Tidigare försökte vi oss på en familjekalender på nätet, men det är bara att inse att man glömmer att fylla i allting och så falerar det, grovt.

Ikväll blir det ett familjeråd gällande helg och annan planering. Vi brukar inte ha familjeråd, och jag tycker också att det låter lite hårt, det handlar ju mest om att sätta sig ner och planera tillsammans för att få det att gå ihop.

Jag försöker att ha en ordning på arbetsdagarna där jag planerar in även förberedelsetid för de resor och utbildningar som står för dörren. Jag vet inte om det är bra men just nu gör jag delmål av veckan, en sak avklarad, och ett steg närmare Fredag. Det kan förvisso göra att vissa saker känns som mer Måsten än Viljor. Det där är knepigt!

Har ni någon särskilt metod och struktur för att komma till bästa ordningen med veckorna? Verktyg? Tips?

Bild: Privat, vinrankor i Frankrike