Jag tycker att det är så otroligt roligt att plocka svamp! Tyvärr har jag idag ingen bra skog att tillgå. En skog där man hittar väl och har sina egna svampställen man besöker år efter år ”jaha titta ingenting här i år, eller, nejmen oj vad är det som gömmer sig här i mossan”.

Trots detta har jag i år faktiskt lyckats att hitta svamp i närområdet hemomkring. I lördags senast var jag ute och vallade son som skulle somna i vagnen. Jag fick en sån där känsla av att Jo jag måste titta under den där granen bredvid cykelvägen, och banne mig, små söta gula kantareller!

Med tanke på den inte så stora mängden blev det till en mycket god kantarelltoast som jag åt sakteliga alldeles ensam (sonen sov ju). En njutning av skogens guld.

Coop har en mycket trevlig svampsida, både med recept och information om de vanligaste svamparna i våra svenska skogar.

Jessica gjorde en kantarellpaj för inte så längesedan som såg väldigt god ut. Vi kanske kan lura henne att lägga ut receptet här! Jag gissar att jag får nyttja närliggande Hötorget för att få till så mycket svamp att det räcker till en paj!

Vilken är din favoritsvamp? Kanske har du också ett favoritrecept som du gärna delar med dig av!

Inte att förglömma att när man går där med näsan i backen och letar svampar så får man i sig massor av härlig frisk höstluft och utan att tänka på det har man plötsligt färdats flera kilometer i skogen! Gratis motion!!

Skynda er ut i skogen, snart kommer frosten och sen är det kört på svampfronten för i år!

bild: Coop.se