Man hittar blogginspiration på de tokigaste av ställen, det hände en sak som fick mig att tänka lite på begreppet ”rak kommunikation”

Det finns många olika tolkningar av det ”rak kommunikation” men det jag fastnade på var: MÅSTE man verkligen alltid säga vad man tycker? Är rak kommunikation bara att vara ärlig och för att man är ärlig så borde det man säger vara OK?

Jag tror, och JA, det är min tolkning, att gränsen ibland är hårfin mellan det raka och det otrevliga och jag tror att många ibland gömmer sig bakom ”rak kommunikation” för att ”komma undan” med att säga en hel del saker. Men samtidigt är det viktigt att FÅ säga vad man tycker även om det kanske ibland är så att det faktiskt inte ÄR så viktigt vad man tycker. Saker behöver inte alltid sägas till varje pris och ett visst mått av finkänslighet kan inkluderas utan att man för den skull gör avkall på rakheten.

I en del fall, kan efterkonstruktioner hamna i ” rak kommunikation” facket för att personen inte kan säga förlåt eller gå med på att det kanske inte var det bästa att säga – men just i de fallen handlar det nog mer om mognad och kass självkänsla.

Jag måste själv fundera en del kring detta – jag brukar säga mig tycka om rak kommunikation – men jag måste nog omdefiniera begreppet – jag tror fortfarande på att vara rak – men rak kommunikation är lite knepigare än vad jag trodde!

Bild: Privat