Jag har tidigare skrivit om såväl tvättnötter som eco-balls. I DN i helgen hade båda produkterna testats och panelen konstaterade att tyvärr blir inte tvätten ren. Jag kan bara konstatera likaledes.

Jag köpte en liten testpåse med tvättnötter i somras och tvättade gladeligen enligt instruktionerna. Väl nedsmutsade kläder till sonen kom tyvärr ut med fläckarna i behåll. Sämre än vad vanligt tvättmedel rengör helt enkelt.

Tvättnötter luktar ingenting. Inte minsta lilla doft om tvätten, inte ens när jag hade sköljmedel i för doftens skull (sköljmedel behövs ej för mjukhetens syfte) blev det någon skillnad. Eteriska oljor rekommenderas men det har jag inte provat.

Dock ska jag säga att tvättnötter är väldigt drygt och varje liten dos till tvätten sägs räcka 3 tvättar. Det går också att göra en tvålblandning av nötterna för att förbehandla fläckar, men jag har hittat en ny vän: Vanish.

Hur har jag kunnat undgå, den välkända reklamen: Vanish

Hur som, fläckarna försvinner! Gamla fettfläckar på sonens Meanditröja är som bortblåsta! I’m impressed, are you, som en annan gammal reklamdänga löd.

Frågan är hur ekologiskt är allting eller inte om man skulle göra en ordentlig jämförelse? Hur är det med utsläppen av vanligt tvättmedel, i jämförelse med flygtrafiken från Indien, eller att vi då måste förbehandla fläckarna med Vanish? Tänk om någon kunde svara på det!

Har du provat tvättnötter eller ecoballs? Berätta gärna vad du tycker!

Bild: Återanvänd bild på Tvättnötter