Jag läste i Topphälsa en lista på varför man ska gilla september och jag gör en egen fast om hösten – vi fokuserar ju på det positiva – eller hur.

Jag märkte bums att jag så lätt gled in på varför jag INTE skulle gilla hösten – varför i hela världen är det så mycket lättare att kritisera än berömma??? Jag ska iallafall fokusera på en bralista! Kanske också därför att jag verkligen gillar hösten – jag lovar! Riktigt mycket till också med. Förr sa jag alltid att jag tyckte mest om hösten men idag är det inte sant, Jag gillar alla årstider på sitt eget sätt.

Därför gillar jag hösten:

** Nystartskänslan. Som att börja en ny termin i skolan på universitetet. Nya böcker, nya pennor, bänkpapper, nya projekt. Man har fått ett avslut och nu är det dags för nystart.

** Sommarvärme vissa dagar och höstvindar – en känsla av vad som varit och vad som ska komma.

**När det blir mörkare kan man börja mysa med tända ljus igen – finns det något mysigare än en kopp te, eller latte, en pläd i soffan och tända ljus?!

** Nya kläder – jag älskar jeansen och tjocktröjorna – mer dold mystik framför sommarens mer avklädda mode.

** jepp, jag vet – jag är galen men höstvindar regn och storm – I like!

**September och oktober är skördetid – gå på marknader och köp alla möjliga grönsaker – gör soppor och avnjut med nybakt bröd.

** Äppelpaj, Äppelmos, Äppelsaft – need I say more….

** Vi har hösthögtider vi skulle kunna uppmärksamma mer – får återkomma om det – mer att fira – I like!!

** Efter hösten kommer juletider – stämning, I Love!

Så ja, det finns massor av skäl till att älska hösten! Vilka är dina?

Bild: privat