Jag är bara tvungen att dela med mig av sommarens No1. Maken och jag firade 12 årig bröllopsdag i sommar och vi köpte ett gäng skoj kokböcker just för att vi gillar att laga mat ihop – utgå ifrån utvalda recept och spåna vilt – ibland med lite vin till *ler *

Hur som helst i Jamie Olivers senaste kokbok (som jag skrivit om här) hittade vi ett fantastiskt recept som jag måste dela med mig av – liiiite modifierat av mig då förstås!!

Det riktigt viktiga här tycker jag är att köpa riktiga fläskkotletter – stora härliga med ben och svål kvar – inte tråk ifrån ICA el Coop. Jag går givetvis till Finefood! Sen använder jag ekologiska morötter och rödbetor.

för 4 pers

750g morötter
750g rödbetor
flingsalt o nymald peppar

1 hel vitlök delad i bitar och hälften av klyftorna pressas
extra fin olivolja
saften från en apelsin
bladen från ett par kvistar timjan
bladen från ett par kvistar rosmarin
5 msk balsamvinäger
4 tjocka ekologiska fläskkotletter
salvia
1 citron

Börja med ugnen på 225 grader. Koka morötter och rödbetor i var sin kastrull tills de börjar mjukna – stora rödbetor längre tid. Ca 15 – 30 min beroende på just strl. Skala rödbetorna och dela morötterna (om de är stora) efteråt. Ta fram köttet så det får luftas.

Rulla de ff varma morötterna i den pressade vitlöken, några stänk olivolja + salt och peppar. Tillsätt apelsinsaften och timjan och riktigt gegga in det i morötterna. Lägg på ena sidan av en lätt smord ungsplåt.

Blanda i gamla morotsbunken nu ned rödbetorna men tillsätt resten av vitlöken, rosmarin, balsamvinäger , salt och peppar – blanda väl. Lägg sedan ner rödbetorna i andra änden av ungsplåten och ställ in i ugnen. Baka tills de fått härlig färg – ca 30 min.

Medan rotsakerna bakas är det dags att fixa mer med köttet. Skär skåror i svålen (det blir toksaftigt – jag lovar) ringla lite olivolja över och gnid in köttet ordentligt med salt, peppar och salvia – i alla skrymslen och vrår. När rotsakerna fått färg, ta en ugnssäker stekpanna o stek kotletterna i olja på ena sidan tills de fått härlig färg. Därefter vänds de i pannan och pannan ställs sedan in i ugnen tilsammans med rotsakerna – det tar ca 10-15 min beroende på köttstorlek – den på bilden nedan tog ganska precis 15 min.

Ta sedan upp kotletterna och lägg på tallrikar – ställ stekpannan på plattan och pressa ur alla saft ur citronen ner i pannan och vispa loss allt mums – alla smaker och kryddor ur pannan – häll direkt över köttet.

Servera med sallad, ett glas vatten och ett gott vin – you will feel like you are in heaven!