På semestern läste jag en intressant artikel om gamla kläder. Det var representanter för olika hjälporganisationer som sa – Vi vill inte ha era gamla kläder!

Jag har lite svårt att ta ställning till det uttalandet. När jag rensar kläder gör jag en sk Traderahög, en skänkahög och en kastahög. Traderahögen innehåller kläder som är felfria och i mycket gott skick. Skänkahögen innehåller kläder som det fortfarande inte är något fel på men som kanske är välanvända. Kastahögen är kort och gott kläder som gjort sitt.

Min tanke vad gäller skänkahögen är att det känns fel att kasta kläder som fortfarande är fina. Det borde finnas ett behov av barnens urväxta kläder? Men uppenbarligen är svaret nej. Hjälporganisationerna vill inte ta hand om det berg av avlagda kläder som svenska folket lämnar efter sig. Det som behövs är pengar, inte kläder. Jag förstår det. Men behövs inte kläder också?

Det känns otroligt fel att bara kasta? (vi har ingen som ärver i dagsläget annars är det naturligtvis det första alternativet, hemma-vintage, syskonärvda kläder😉 )

Finns det något mer ekologiskt än att återanvända kläder? Tradera och andra auktionssajter är ett ypperligt sätt att både sälja och köpa begagnade kläder (eller nya oanvända också för den delen) Det går att sälja det mesta, men tyvärr är det inget värde i gamla kläder från HM och Lindex exempelvis, samtidigt så känns det bättre att sälja dem för 10 kr/st än att kasta dem på soptippen.

Jag är naturligtvis nyfiken? Hur gör ni?