Har ni hört talas om Matupproret? Jag läste om det i DN i söndags 29 juni. Jag är imponerad!

Vi diskuterade på jobbet för någon vecka sedan, maten inom omsorgen. Det levereras en halvljummen matlåda hem till de äldre som fortfarande bor hemma i brist på äldreboenden men som inte kan klara sig själva med matlagningen. Maten är helt smaklös och ofta små portioner. Dessutom hutlöst dyr, med tanke på den standard den håller. En äldre släkting till en kollega blev alltid så glad för hemmalagad mat ”för det smakade”!

Är det inte ganska fruktansvärt när man tänker efter, att all mat smakar likadant, har samma konsistens så det knappt går att skilja lax från kött? Det var vad DNs testpanel kom fram till i söndagens tidning. Kan det ens kallas mat?

Detta är bland annat vad Camillas Matuppror handlar om. Maten inom omsorgen, men också skolmaten som våra barn äter. Och att kommunerna ska nyttja närproducerade varor och helt utesluta bla transfetter.

Mer matglädje och mindre industrimat.

Jag anser att det är en mänsklig rättighet att svenska barn, sjuka och äldre varje dag skall få äta sig mätta på god mat, lagad med omsorg och nära dem som skall äta den. Det gagnar både vår hälsa och miljö om vi tillsammans kan bryta trenden mot industrimat inom storhushåll och i livsmedelsbutiker.

Det här vill jag

• att vi prioriterar närproducerad/-lagad mat inom skola, vård och omsorg framför industrimat (t ex cook chill)!

• att livsmedelsindustrin prioriterar råvaror framför onödiga tillsatser (t ex smakförstärkare och transfetter)!

• att dagligvaruhandeln prioriterar naturlig hantering av mat framför industriell (t ex gasning av köttfärs)!

Det här är mina mål för 2008

• minst 100 000 namngivna svenskar som står bakom mitt uppror!

• förmedla minst 20 konkreta tips till media om missförhållanden när det gäller mathanteringen inom vård, skola och omsorg i Sverige!

• konkret engagera så många individer, organisationer och journalister på så många orter som möjligt i kampen mot industrimaten!

Om du inte redan har gjort det, skriv på för Matupproret!

Bild: Morötter från wikipedia, jordiga och härliga, en bild jag använt tidigare, jag gillar den, påminner om barndomens försomrar med späda morötter och goda rädisor.