Ikväll får vi åter träffa vår allas Ernst i TV-rutan igen. Älskad och hatad är väl att ta i men antingen är det så att man tycker om denna stora personlighet eller har lite svårt för honom. Jag tror att jag gör både och faktiskt. Han är speciell helt klart.

Vad sägs om detta lilla axplock av citat:

Här sitter jag och känner in rummet.

Det här med att sitta så här och tälja, det är någonting jag tycker är väldigt skönt.

Färgen får det att brumma som en liten humla i mitt bröst.

Det här fönstret ger väldigt skön kontakt mellan ute och inne. Det är som om att ute och inne vill varandra någonting.

Man känner aldrig sig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen.

Se så vackert stenen tar emot oljan

När en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer för en inredare att göra där.

Man blir lite varm i hjärtat när man sitter framför ett så här gammalt hus.

Jag ser helt klart framemot att få träffa Ernst igen. Jag tror att Sommartorpet får svårt att klara sig i denna duell.

Kvällens avsnitt:
Ernst Kirchsteiger börjar sin resa genom Sverige på Österlen i Skåne. Han hjälper familjen Appelkvist, som har ett gammalt och slitet sommarhus precis vid havet. Ernst skapar bland annat sällskapsytor både ute och inne. Ernst ger sig också ut på en cykeltur i trakten för att inhandla lokala råvaror till den grillfest han planerar att hålla för familjen och deras vänner
Bild: DN.se