Nu var det ett tag sen igen – jag har inte haft förmånen att skriva helgbloggen på ngr helger nu men Marie var i skrivartagen istället. Jag har 1 v kvar till semestern och fullt upp på jobbet, förkylningen biter sig fast så jag kan inte träna men GÅ fram och tillbaka till jobbet kan jag göra ändå tycker jag och då får jag mina minst 16 000 steg/dag iallafall.

Men många går på semester just nu och kanske väljer att ta det lugnt den första veckan – men då finns det såklart kul saker att göra – iallafall i Sthlm. Lugnt blir det i mitt hus – stora tjejerna på simkollo och Tom 7 år på simskola – kvar hemma blir maken och 2 åringen – stor skillnad ifrån denna vecka när alla tråkat runt här hemma och gått varandra på nerverna vilket alla sms till mig på jobbet från barn och vuxen vittnat om.

Men hörreni – på ett år borde man väl ha lärt sig en hel del – mitt fullspäckade år måste väl ha gett en del nya insikter – jag som pratar om personlig utveckling så en del av er spyr – ja vi ska se – här kommer en favorit i repris – en fundering om sommarhets jag hade inför förra sommaren 2007!

Hur man slipper sommarhets/stress/panik – en plan

Jag e ledsen – jag kommer inte förse er med någon plan – detta var en tänkt blogg som aldrig blev och det är tur för jag har totalt misslyckats med detta denna sommar FAST jag trodde jag hade en plan!

utsikten.jpg

Vi ska åka till Rhodos i aug – jag, maken och de fyra barnen och därför tänkte vi att vi skulle göra kortare utflykter och ta vara på Stockholmssommaren detta år – förra sommaren försvann då vi sålde lägenhet/hus och flyttade till stan + att min pappa hastigt gick bort.

Allt sådant har vi haft för oss – Tekniska Museet, Restaurant Babajan, Skansen, Gröna Lund, skogen med picknick, stranden och allt sånt där mysigt MEN…. det vi inte fixade denna sommar var alla krav på umgänge och vår egen tidsoptimism!

Min plan var att inte planera utan bara ta dagen som den kommer – liksom känna sig riktigt ledig!! Bra för barnen och bra för oss vuxna. Det funkade utmärkt tills…vi hade lovat bort oss KANSKE, till många och de började undra hur det skulle bli?! Då hade både jag och maken svårt att säga nej med våra ff stressade semesterhjärnor så nu har veckorna varit späckade igen – denna vecka är sista veckan alla tillsammans – sen ska tjejerna på dansläger två veckor och sen börjar maken arbeta igen innan Rhodos. Svärfar fyller 60 denna vecka så det är inte lugna gatan precis.

Jag vill dock vidhålla att allt är trevliga saker men när man jagar tid i vardagen så ÖNSKAR man mer tid på semestern. När jag var liten så sa alltid min mamma under våra aktivitetsspäckade semestrar att vi skulle uppskatta semestern i efterhand när vi kom ihåg allt vi gjort och det var ju helt sant – bara det att planen denna sommar var att mest vara – hämta krafter inför hösten och vad jag förstått är vi inte ensamma om detta dilemma med egna planer och andras förväntningar. Eftersom vi är hemma förväntas vi vara tillgängliga men jag har även förstått att de med landställe har samma problem – men gäster som hälsar på istället.

Samtidigt känns det som ett litet lyxproblem eftersom även vi faktiskt (ja, det är sant *ler*) gillar att umgås med andra – bara det att ibland vill man sätta stopp och bara ha….semester! För vad ska min plan inför sommaren 2008 vara – att gömma mig ….

tradkoja.jpg

– men det vill jag ju inte heller och ska allt vara på MINA villkor – ja nä det funkar inte heller – HUR TUSAN FÅR MAN IHOP DET??!!

I min dröm så kommer o går släkt och vänner och allt är bara kul och sommar och lek och sol och bad. Långa kvällar med prat och skratt, spökhistorier på kvällen och kubb och krocket både vuxna och barn i en härlig blandning!

Samtidigt som vuxen vet man att det är stunderna av den känslan som man ska ta vara på och spara på! Å sluta bygga drömslott om den perfekta sommaren – kanske sluta ha planer *ler*

Så hur man slipper sommarhetsen har jag allså ingen aning om – jag vet bara att vi är fler med samma slags problem!!

Så ok – vad lärde jag mig? Rätt skrämmande – INGET uppenbarligen. För gömmer vi oss? NEJ! Vi ska ta en mysig sommar i stan hade vi tänkt med lite dagsutflykter och umgås med vänner vi inte annars hinner träffa och vi har sagt ” ja vad kul, kanske det” rätt bra på sista tiden *ler stort* Jag kom inte ens ihåg att jag skrivit det där förra sommaren – DARN säger jag – blir bråttom att fly till den där lilla stugan i trädet mao!!!

Ha en lovely helg alla därute och sommaren 2009 – DÅ minsann – DÅ ska jag vara prepared!!! *ler*

Bilder: Ving och Barnsemester