Vi var på landet under midsommarhelgen. Det är helt otroligt att få bo så nära naturen. Vi har en uggla som bor kring huset, som vi har sett flera gånger. Det är mäktigt.

Det finns andra mindre djur som inte känns alls lika trevliga men trots detta ganska mäktiga. Fästingar. Dessa odjur som saknar fiender. De kommer, i mängder.

Jag bloggade om det förra sommaren också, när jag hade plockat ett antal på min dotter. Samma sak i år, plocka fästingar en masse på dottern, och här kommer en blogg.

Johanna far fram i gräs och buskar, lekandes, i rosa kläder. Jag tar det betydligt lugnare och skippar buskarna, och bär svarta kläder, tätt åtsittande. Jag plockade 13 fästingar på henne totalt i helgen, jag hade noll. (Hon är vaccinerad, inte jag, tur att det är den ordningen)

Tidigare har jag läst att myggmedel kan avskräcka fästingar, men efter senaste rönen och gästblogg här på Ettbraliv funderar jag över om det är ett bra alternativ. I kombination med tättslutande kläder och myggmedel utanpå kläderna kan det kanske vara en god tanke.

Vi ska definitivt vaccinera oss även resten av familjen. Vad har vi för anledningar att inte göra det?

Läs mer på fästing.nu

Bild: Återanvänt collage från förra året + Fästing.nu