Trots att jag inte gillar desserter själv speciellt mycket så älskar jag att göra dem – de är ofta färgglada och vackra. Trots brist på tid så är det något speciellt med att laga mat eller baka. Det här är en dessert som passar efter midsommarhelgens alla jordgubbar, glass och grädde!

Jag är redan i planerartagen inför kommande 3 årsfirande. Först vuxet – 12 årig bröllopsdag dagen innan, och sen stort 3 års kalas. Vi gillar att slå på stort på småbarnsfesterna tänkte jag skriva…men sen kom jag på att det nog är rätt genomgående trots att vi har så många barn *ler* Vad är slå på stort – jo presenter och bakat – i år kanske även dukning om jag känner mig inspirerad! I år vet vi inte riktigt hur det blir för halva styrkan är bortrest – men så är det när man fyller år mitt i sommaren – det vet både jag och maken som också fyller i juli båda två.

4-6 st.

2 dl Cultura Dofilus hallon

2 gelantinblad

1 vaniljstång

2 ½ dl Arla Köket matlagningsgrädde

2 msk råsocker

1 krm salt

1 päron, t ex anjou

2 bitar syltad ingefära

250 g hallon, frysta eller färska

Garnering:

Färska hallon, citronmeliss

Låt gelantinbladet ligga i kallt vatten 5 minuter. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, vaniljfrön, socker och salt. Ställ kastrullen åt sidan. Lyft upp gelantinet och rör ner i grädden så att det smälter. Låt svalna något. Rör ner yoghurten. Riv päron och ingefära grovt och blanda med hallonen. Fördela frukten i botten på portionsformar eller glas. Häll i gräddblandningen och låt stå i kyl minst 3 timmar. Garnera med färska hallon och citronmeliss.

Bild och recept: Arla via VoxPR