Det finns en mycket klok kvinna som jag kommit i kontakt med ett antal gånger. Först genom att jag själv startade ett företag och jag därigenom kom i kontakt med hennes make. Därefter upptäckte jag deras fantastiska företag som jag skrivit om tidigare – Kreativ Insikt.

Jag har ett tag funderat på hur jag ska kunna beskriva lagen om attraktion på ett bra sätt och häromdagen när nyhetsbrevet ifrån Kreativ insikt damp ner i mailboxen så blev jag tagen av hur väl Carolina beskriver just det!

”Den energi vi utstrålar drar vi till oss mer av. Eller med andra ord – vi kan genom att fokusera på och lägga vår energi på sådant som vi vill ha i vårt liv dra till oss det som vi önskar. Börjar vi hitta det positiva i livet och fokuserar vår energi på det, så brukar det också växa (om vi inte fortfarande innerst inne går med tvivel på om det verkligen fungerar…).

Det är först när vi vågar ta ansvar för precis allt som finns i våra liv som verklig förändring kan ske, det är min tro och erfarenhet. Men bli inte arg på dig själv för att du låtit ”dåliga” saker hända dig. Se med ömhet att du i varje ögonblick i livet hittills har gjort ditt bästa med de kunskaper du hade då.

Det handlar alltså inte om skuld. Nej, det handlar om makt och ansvar. Om jag är ansvarig för det som finns i mitt liv, negativt såväl som positivt (och kom ihåg att det bara är våra tankar som säger oss att någonting är just negativt eller positivt – det kan med lite perspektiv visa sig vara tvärtom…) betyder det att:

1. Jag kan inte skylla på någon annan för hur det ser ut i min värld. Så fort jag sprider anklagelser omkring mig så ökar jag på den negativa energin i världen (det behövs inte). Jag får helt enkelt sluta anklaga mina föräldrar, min chef, min make/maka, regeringen, historien, … för hur mitt liv ser ut.

2. Jag kan själv påverka mitt liv till det bättre. Då kan jag också ta bort det jag inte vill ha – eller åtminstone dra hit mer av det som jag vill ha, så kommer det jag inte vill ha så småningom att försvinna.

Jag får sätta mig ner och klarögt och ärligt titta på mitt liv. Försöka att se min egen del i allt som har hänt. Sedan kan jag bedöma vad jag själv kan göra för att ändra på situationen. Det brukar vara lättare och ge bättre resultat än att försöka få andra att göra som jag vill – vilket är nästan omöjligt och tar alldeles för mycket energi av mig. Låt dem ta ansvar för sina liv. Jag tar ansvar för mitt. (Det intressanta är att när jag ändrar min inställning till omvärlden brukar den svara på ett nästan magiskt sätt…)

När vi börjar tänka så här händer det mäktiga saker i livet; när jag slutar att beskylla andra för det som händer och istället skärskådar mina egna tankar om livet. Men jag måste vara fullständigt ärlig med mig själv! Det är en utmaning, visst, men det ger mig makt. Och egenmakt mår vi bra av.

Att sluta skylla på andra lättar enormt på trycket i hjärnan (för det tar väldigt mycket energi att tänka på och hitta på alla historier som ska backa upp mitt påstående att den här personen inte är bra – att bara släppa en sådan tanke tar nästan ingen energi alls).”

Visst beskriver hon det bra – jag tycker det är svårt att säga det bättre och citerar därför Carolina. Jag praktiserar detta själv, kanske inte fullt ut men ju mer jag gör det , desto enklare blir det – precis som med att tänka positivt. Det fungerar dessutom – det gör det faktiskt, och man behöver inte läsa amerikanska böcker med fantastiska historier om hur sådant här händer – man kan testa själv. Jag tror också att saker inte alltid serveras men MÖJLIGHETERNA till att uppnå vissa saker kommer och går – det gäller för oss att identifiera och våga chansa – ingenting är 100% enkelt. Men detta kommer det mer om i min nästa blogg om ditt bästa jag.

Kreativ Insikts produkter, eller iallafall en del av dem , kan du hitta hos Vattumannen i Sthlm.

Bild och citat: Carolina Gårdheim, Kreativ Insikt