Idag är jag hemma med krasslig son. Feber kom och försvann för att sedan komma tillbaka igen.
– Ska vi gå till farfar doktorn? undrade August, – Neeej, farbror doktorn heter det ju, kom han på sig själv.

Det har varit åska, hagelskurar och spöregn har vi bevittnat. Hur smart var mamman som åkte till doktorn utan varken paraply eller regnkläder? Men skötväskan var med i varje fall. Helt i onödan!

Vädret är med andra ord precis som det ska, när det vankas midsommar. Ironi, måhända men inte särskilt långt ifrån sanningen. Jag kan inte minnas någon midsommar som har erbjudit regnfritt, på många år. Min midsommarlängtan grusas lite av vädret, och baciller, och innan det är dags för långledigt på torpet stundar en hysterisk dag på jobbet när det ska bli en massa saker gjorda innan ledigheten.

Trogna läsare kanske minns om min midsommarlängtan redan vid påsk, när jag bläddrade i den fina boka Härliga Helger. Det är härliga recept och underbara bilder.

Inför midsommar vill jag återigen tipsa om min gelatinfria matjesilltårta. Jag provade den förra året och ja den är verkligen otroligt god, och lättgjord!

I helgen åt vi för första gången i år färsk potatis. Det var verkligen helt fantastiskt gott. I Härliga Helger finns ett recept på saltinbakad färskpotatis, låter spännande, frågan är om vårt lite spartanska kök på landet klarar av det, annars är det ju otroligt gott som det är, nykokt färsk potatis, lite salt och kanske lite smör också!

Bild: Forum.se