Me, myself and I, bara glad!

Jag är åter på nätet, på bloggen, efter den behövliga minipaus som bröllopet manade fram! Tänk att vi redan firar en vecka som gifta. Fantastiskt!

För en vecka sedan satt jag hos min frisör och påbörjade uppsättningen. Vi var glada och lite fnissiga men annars ganska coola. Dagen fortsatte i samma anda. Det är bara roligt, hade mitt mantra varit för att gömma och glömma stressandar och obehagligt pirr i magen. Det fungerade. Det fungerade helt otroligt bra!

Bröllopet blev perfekt. Det blev precis som vi hade drömt om. Vädret var med oss. Solen sken och vi med den. Dagen blev perfekt. Vi var och är de lyckligaste tu. Vi har varit tillsammans i 7 år redan, och nu kanske kärare än någonsin sitter vi på kvällarna och konstaterar med ett fniss att vi är gifta. – Min Fru, och – Min Man, sägs med glimten i ögat.

Kommande helg ska vi åka ut på landet, bara vi två. Mormor är barnvakt. Vi ska mysa, läsa, lyxa, titta på fotboll och sova!! Jag tror i och för sig att vi måste klippa gräset också men annars är det bara avslappning och vila som ligger på schemat.

För er som vill aktiverar er lite mer än gräsklippning och bokläsning, startade igår 13 juni en ny utställning på Nordiska museet. Det handlar om figurer i trä och känns väldigt svensk slöjd! Nordiska museet bjuder också på Svinderviksdagen i Nacka denna helgen.

Svindersvik, som är för litet för att kallas slott eller ens herrgård, är en unik föregångare till grosshandlarvillorna och våra dagars sommarstugor.

Huvudbyggnaden ritades av Sveriges store rokokoarkitekt Carl Hårleman på 1740-talet som sommarnöje åt den förmögna familjen Grill. Familjen roddes ut till Svindersvik från Stockholm för att tillbringa sommardagarna på sommarnöjet. 1780 såldes egendomen och efter flera ägarbyten köpte sidenfabrikör K. A. Almgren Svindersvik 1863 för att tillbringa somrarna på sommarnöjet.

För de lite yngre och måhända mindre kulturella har Mulle Mecks nya park i Järvastaden premiäröppning i helgen. Läs mer på Barn i Stan och hos Mulle Meck!

Street bjuder på Odlingshelg

Låt dig inspireras av trädgårdsdesigners, botanisera bland unika växter till balkong, kolonilott och trädgård och få tips om hur du skapar din egen köksträdgård på balkongen!

Det låter lite som min helg. Jag ska botanisera i grönskan på landet. Titta på vad som kommit upp sedan vi var där förra gången. Vad som blommar nu. Vad som behöver göras nu, och annars bara njuta av att allt växer så det knakar. Vi missade när äppelträdet blommade igår. Vi vet med andra ord inte om det blir 3 äpplen eller 3000 i år (känns som flera miljarder när vi på höstkanten står där och krattar bord de oätliga äpplena) Men vi kommer nu lagom ut till att få se pionerna gå i blom. Det är helt otroligt vackert!

Jag önskar er alla en skön helg och vi hörs nästa vecka då vi laddar in för midsommar!!

Bild: Privat, Nordiska Museet och Street