Jag ville testa Leilas variant men som vanligt trixade jag lite – undrar om jag KAN använda recept rakt av öht?! Hur som helst så blev denna en succé!

Kexbotten:
300g digestivefullkorn
150g smör

Cheescake:

600 g Philadelphiaost
2 1/2 dl kesella vanil
0,5 dl socker
1 dl Maizena
1 tsk vaniljsocker
3 eko ägg
1 dl vispgrädde
100g vit choklad
1 liten ask färska blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint i micker eller bara genom att smula sönder dem och blanda med smält smör. Tryck ut blandningen i en rund teflonform med löstagbar kant och förgrädda i 10 min – låt svalna!

Vispa Philadelphiaosten och kesellan krämigt i en skål. Blanda i socker, maizena och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden.

Smält chokladen i vattenbad och rör sedan ner chokladen i smeten.

Häll smeten över kexbotten och strö över blåbären. Grädda mitt i ugnen i ca 40 min – låt den inte bli för mörk utan täck med folie OM det skulle se ut som så. Efter 40 min, stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i 30 min.