Nu är det hög tid att köpa kryddplantor och planera i krukor och balkonglådor! Det beror naturligtvis lite på vad för kryddor man köper, var det passar sig bäst att plantera.

Jag minns, när jag fortfarande var helt ovigt i trädgårdens lycka, att en vän sa, Sätt körveln i en kruka, annars har du den snart i hela rabatten! Jag ska erkänna att jag inte har någon körvel i min trädgård, varken i kruka eller rabatt. Jag har dock lärt mig att exempelvis mynta fungerar på samma sätt, en otrolig växtvilja som sprider sig rejält om man inte begränsar den, till en kruka!

I mitt lilla land hemma tittar en övervintrad oregano upp. Dessa brukar inte klara vinterns kyla i vanliga fall men efter den senaste milda vintern så tittar både den och persiljan upp i min lilla pallkrage med kryddor.

Rosmarin står näst på tur att få flytta dit!

Bild: Privat