Att bli sitt bästa jag är stort – det förändras nämligen hela tiden – det är inget givet som man blir utan förändras givetvis efter erfarenheter och upplevelser, dvs det är ett ständigt arbete. Som med många arbeten blir det lättare när man börjat arbeta med det och bestämt sig för att tänka i de banorna. Jag kommer att återkomma med tankar kring detta lite då och då.


Skriv gärna ner din tankar – här i en underbar anteckningsbok från Kreativ Insikt.

Jag har ju tidigare diskuterat vikten av att tänka positivt eller att åtminstone leta efter ”unset” av det positiva i de flesta situationer. Jag har själv haft problem med tid – för lite tid. Jag bestämde mig för att sluta oroa mig för all tid. Uppenbarligen hade jag inte nog med tid och inte mycket annat än grova omprioriteringar skulle kunna ändra på det. MEN när jag slutade oroa mig för tid så har jag faktiskt fått tillräckligt med tid till att göra det mesta.

Konstigt egentligen men jag kanske agerar mer avslappnat och mindre forcerat när jag inte bryr mig om tiden – jag är ff i tid och visst – jag får prioritera vissa saker fff – men det gjorde jag tidigare också. Mer harmonisk tillvaro iallafall och vem vill inte ha det?!

Men hur kan man bli sitt bästa jag? Jo jag tror genom att för en gångs skull tänka på vad man själv värdesätter och agera efter det. Att få tid att tänka. Mina promenader till och från mitt arbete är min meditation på ett sätt. Jag släpper tanken fri och ibland blir det jobb och ibland sådant som jag måste bearbeta och ibland tänker jag på ungefär ingenting. Men det är MIN tid! Att röra på sig samtidigt ger en annan dimension till det hela också – jag kan inte riktigt förklara varför men så är det iallafall.

Måttlig motion gör underverk på många sätt med andra ord.

Att göra något för någon annan är också en väg till sitt bästa jag – känslan som infinner sig när man agerar för någon annans bästa bygger upp en positiv känsla som avspeglar sig på andra områden.

Prova att berömma människor omkring dig och se vad det gör för andra men också för dig själv – för din egen självkänsla.

Så del 1 i att bli sitt bästa jag Bestäm dig!

Träna på: Att berömma människor omkring dig – för det är början till att de det fina och positiva hos människor men även i olika situationer!

Bild: Kreativ Insikt