Till min stora förtjustning fick jag se att Saltå Kvarn nu även har röd quinoa i sitt sortiment. Inte nog med det så finns det en svart sort också. Den har jag dock inte provat ännu.

Vi äter oftast den vita varianten eftersom jag helt enkelt inte hittat röd i butikern här hemma. Det är som ni säkert känner till säljer Coop matvaror från Saltå Kvarn. Jag handlar oftast på ICA Maxi men nu är det dags att hälsa på hos kooperationen i veckan igen.

Samtliga tre färger är dessutom ekologiska. Recept hittar du hos SaltåKvarn!

Saltå Kvarn säger så här:
Quinoa är ett mycket näringsrikt örtfrö som passar bra i många olika maträtter och kombinationer. Bland annat som alternativ eller komplement till ris, pasta, bönor och potatis och inte minst i sallader, soppor med mera. Röd och svart quinoa ger också fina naturliga färgkontraster i mat och sallader.

Den röda och svarta quinoan smakar något mer än den vita och har lite krispigare karaktär och något mer kostfibrer. De olika quinoasorterna är näringsmässigt ganska likvärdiga. Bland annat är de rika på mineraler som järn, fosfor, magnesium och zink och de innehåller mycket högvärdigt protein. Det finns också relativt gott om vitaminer (B, C, E) i quinoa, som också har lågt GI-värde. Den röda och svarta quinoan innehåller cirka 5 procent fett och av detta är cirka 9/10 omättat. Den vita quinoan innehåller något mer fett, 7 procent.

Text från pressmeddelande och bild till collage: Saltå Kvarn.se enligt ök