Grilldimman ligger tät över våra svenska bostadsområden när värmen kommer om våren. Det luktar helt otroligt gott, ibland, om inte just du har fått grannen som använder hejdlöst mycket tändvätska?

Om man ska tänka klimatsmart och ekologiskt när man grillar, och det är klart att man ska, kanske man faktiskt ska välja bort nötköttet ibland? Ofta transporteras det långa långa sträckor. Gris och lamm däremot kanske du kan hitta närproducerat?

Dessutom är det många som glömmer bort grönsakerna. Jag är en av dem trots att vi äter väldigt mycket vegetarisk mat hemma. Det blir t o m så att vi grillar väldigt sällan eftersom vi inte äter kött. Fisk är svårt att grilla tycker jag och då gör jag istället foliepaket till grillen, men, bara att inse, det är inte lika kul.

Jag ska absolut bli bättre på att grilla grönsaker i år, både med och utan folie!

Ska man grilla miljövänligt är elgrillen med grön el det allra bästa. Sen kommer kolgrillen om man väljer bort tändvätskan och tänder med eltändare, kanske en Looftlighter som jag läste om i SJs tidning i veckan. Det i sig är en mycket intressant story ni måste läsa! Länk här (sid 24) En illasmakande kyckling (ska vi tro att den var tändvätskegrillad i överkant) var början till denna framgångssaga! Imponerande entreprenörsanda!!

Förra året användes det över 4 miljoner flaskor med tändvätska i Sverige. Det är den officiella siffran. Troligen ligger sanningen närmare 10 miljoner flaskor.

Gasolgrillen är bättre än kolgrill med tändvätska men ändå ingen höjdare. Engångsgrillar ska vi inte ens prata om.

Läs mer om miljösmart grillande på Aftonbladet. Där får du också bra grilltips med recept på lamm! Jag återkommer med grilltips vad gäller grönsaker!

Bild: Looftlighter.com enligt ök

